‘De Westkrant meest frequente en constante hyperlocal van Amsterdam’

Redactieruimte van De Westkrant. (Foto Virgill Olvira)
Hoogstins2024

Amsterdam telt inmiddels 27 hyperlocale websites, zoals De Westkrant. Van die nieuwe online media die zich richten op stadsdelen of buurten, is De Westkrant volgens het onderzoek het meest frequent en constant in berichtgeving.

Dat vonden de media-onderzoekers van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek eerder dit jaar. In mei kondigden we al aan te willen beginnen met een donatie-actie. Een half jaar later blijkt deze alle verwachtingen te hebben overtroffen. In dit achtergondartikel lees je hoe wij onze plek in het medialandschap van Amsterdam hebben veroverd.

Dagbladen en nieuwszenders maken vanouds de dienst uit als het gaat om berichtgeving over Amsterdam. Maar de mediawereld verandert snel, en online nieuwkomers zoals De Westkrant hebben zich gemeld. Hyperlocals worden ze wel genoemd: media die zich richten op nieuws over stadsdeel, buurt of specifieke doelgroep. Volgens het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek telt Amsterdam er nu 27.

Onderzoeker Quint Kik noemt hyperlocals een aanwinst voor het medialandschap in Amsterdam. ’’Samen met de lokale omroepen en de huis-aan-huisbladen zorgen ze voor een grotere rijkdom aan onderwerpen, hebben meer oog voor de lokale politiek en laten vaker actieve burgers aan het woord.’’ Maar hun rol is nog bescheiden, aldus Kik. Het Parool, AT5 en NHnieuws zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor bijna driekwart van het totale nieuwsaanbod in de stad.

Van nieuwe online media die zich richten op stadsdelen of buurten, is De Westkrant volgens het onderzoek het meest frequent en constant in berichtgeving. Uit een meting september vorig jaar bleek dat De Westkrant dagelijks met nieuws en berichten komt. Volgens Kik was dat frequenter dan andere media die zich richten op stadsdelen, zoals Oost-online, InZuid, IIovenoord en BIJLMERenZO.

Kik: ’’De Westkrant is de beste in verhouding met de rest. Het is ook een mooie site met nieuws in de brede zin van het woord. Maar de nieuwsberichten zijn wel heel sec: wie, wat en waar. De berichtgeving zou wat meer diepgang kunnen hebben, met ook reportages.’’ In 2014 begon De Westkrant als nieuwsblog voor Amsterdam-West. Reden voor oprichting was dat traditionele media interessant buurtnieuws in West vaak laten liggen.

Kansen

Voor een lokale site is het van groot belang om dagelijks met nieuws te komen, aldus Kik. ’’Dat is nodig om ervoor te zorgen dat mensen ook elke dag op de site komen kijken.’’ Inhoudelijk ziet hij volop kansen voor hyperlocals in Amsterdam; er zijn onderwerpen genoeg. ’’Maar het is lastig te zeggen of er ook op commercieel gebied kans van slagen is. Je moet wel van goeden huize komen om het op te nemen tegen Het Parool van De Persgroep en AT5, dat wordt gesubsidieerd door de gemeente.’’

Snelle groei

Martine de Vente van De Westkrant vindt het leuk om te horen dat het buurtmedium het goed doet. “We zijn heel hard aan het groeien, in berichtgeving maar ook in bezoekcijfers. Er komt ook meer aandacht voor Nieuw-West, want daar gebeurt ook veel spannends. Daarnaast schrijven we nu regelmatig langere stukken.”

Onderbelicht

Ook ziet De Vente kansen om De Westkrant rendabel te krijgen. Een startsubsidie uit het fonds Sociale Helden van Stadsdeel West heeft het mogelijk gemaakt de site te verbeteren en een salesmanager aan te trekken. “Bij de presentatie van het onderzoek werd gezegd dat Amsterdam een ‘moeilijke markt’ is, omdat veel landelijke media ook veel Amsterdams nieuws brengen. Maar wat er echt gebeurt in de buurten, dat blijft zwaar onderbelicht. En dat wil je wel weten als je in Amsterdam-West en Nieuw-West woont. Wij hebben daar aandacht voor. We zien ook dat lokale adverteerders ons daardoor interessant gaan vinden.”

Doneren 

Daarnaast kunnen bezoekers De Westkrant vanaf nu steunen met een eenmalige of periodieke donatie. “Veel mensen zeggen dat zij fan van ons zijn. Ze houden van onze no-nonsense mentaliteit. Met een donatie kunnen lezers bijdragen aan betere journalistiek in Amsterdam-West. Want er gebeurt hier van alles dat onder de radar blijft van Het Parool, De Telegraaf en AT5, maar wel interessant is als je hier woont.”

De Westkrant heeft circa 50.000 unieke bezoekers per maand, 1800 nieuwsbriefabonnees en ruim 5500 facebookvolgers. De Westkrant zit ook op Instagram en Twitter.

DeWestkrant