
In de Frederik Hendrikstraat wordt een fietsoversteek aangelegd ter hoogte van de Zaagmolenstraat. Oversteken voor fietsers moet zo veiliger worden. De Werkgroep Blackspots Amsterdam heeft dit besloten naar aanleiding van een dodelijk ongeval.
Een 86-jarige man op een scootmobiel overleed na een aanrijding op 29 september met een tram toen hij de straat overstak ter hoogte van het Van Oldenbarneveldtplein richting Zaagmolenstraat. De tram kon niet meer op tijd stoppen. Het slachtoffer overleed later in het ziekenhuis.
De werkgroep stelde ter plekke een onderzoek in. De conclusie luidt dat er geen formele plek is voor fietsers die vanuit de Zaagmolenstraat en Van Oldenbarneveldtplein linksaf willen slaan. Hierdoor zijn zij ‘genoodzaakt fietsbewegingen te maken die formeel niet zijn toegestaan’, zoals rijden tegen de richting in, fietsen op de rijbaan of oversteken via de voetgangersoversteekplaats. Daarom moet er een nieuwe oversteek voor fietsers komen.
Onduidelijke situatie
Op de voetgangersoversteekplaats op deze plek was tijdelijk met gele verf een zebrapad gemaakt, vanwege rioleringswerkzaamheden. Deze markering was volgens de werkgroep ten tijde van het ongeluk al verwijderd, maar de contouren nog zichtbaar. Een bijbehorend verkeersbord stond er nog. Hierdoor is ‘een onduidelijke situatie’ ontstaan. De werkgroep beveelt aan om voortaan ook de asfaltlaag te vernieuwen om te voorkomen dat contouren van weggehaalde markeringen toch nog zichtbaar zijn.
Fietsenrekken weg
Als derde punt komt de werkgroep tot de conclusie dat fietsenrekken op twee plekken moeten worden weggehaald omdat die het zicht benemen op ander verkeer als wordt overgestoken. “Dit is vooral een risico voor verkeersdeelnemers die relatief laag zitten, bijvoorbeeld in een scootmobiel of auto.” De aanleg van een zebrapad acht de werkgroep niet nodig. Dit omdat hier relatief weinig voetgangers oversteken en automobilisten er onbewust vanuit kunnen gaan dat er geen overstekende personen zijn. Dat zou dan juist extra risico’s opleveren.
Trams langzamer?
Op de vrijliggende trambaan in de Frederik Hendrikstraat mogen trams 50 km/u. D66 maakt zich zorgen over ongelukken met trams en pleit voor een pilot in West om ook voor trams en taxi’s de snelheid te beperken tot 30 km/u, zoals al geldt op de rijbaan.

















