
Op de Ten Katemarkt komt een proef waarbij ondernemers zelf een stuk markt mogen organiseren. Dit moet leiden tot een vollere en aantrekkelijkere markt. Er zijn ideeën voor themamarkten met biologisch aanbod, kunst en buurtbewoners met kraampjes, meldt stadsdeel West. Ook komen er proeverijen.
Een pakket maatregelen moet de markt toekomstbestendig maken. De ruim 100 jaar oude Ten Katemarkt is volgens het stadsdeel nog steeds dé markt van Amsterdam-West: aantrekkelijk en met een ‘echt Amsterdams marktgevoel’. Maar het aantal bezoekers daalt en er zijn geregeld lege plekken, een probleem waarmee alle Amsterdamse markten kampen.
Stadsdeel West heeft in samenspraak met marktondernemers en winkeliers een ‘verbeteragenda’ opgesteld. Ondernemers krijgen de kans om zelf een stuk markt te organiseren op een leegstaand deel. Dit met de bedoeling om meer ondernemers en bezoekers te trekken en kosten en regelgeving te verminderen. De gemeente doet hier een stapje terug.
“De Ten Katemarkt is een prachtige markt die elke dag mogelijk wordt gemaakt door het harde werk van ondernemers”, aldus stadsdeelbestuurder Thomas Hermans. “Toch worden door de opkomst van supermarkten, prijsvechters, webwinkels, producten minder, en minder vaak, op de markt gekocht. Het doel is daarom de Ten Katemarkt te versterken.”
Het gaat om vier opgaven, zo stelt Hermans: meer diversiteit in het aanbod, een vollere markt, meer levendigheid en aantrekkelijker ondernemerschap. Gewerkt wordt aan verbeterde regels, uitvoering en samenwerking. Hermans wil ook de kosten voor ondernemers verlagen, onder meer door een betere toegang tot parkeervergunningen.



















