Wethouder steunt schrappen tram 3, ondanks bezwaar stadsdeel West

Tram 3 op het Hugo de Grootplein. (Foto De Westkrant)
Hoogstins2024

Wethouder Melanie van der Horst (verkeer en vervoer) steunt het plan van het GVB om tram 3 volgend jaar op te heffen. Dit ondanks het pleidooi van alle politieke partijen in West om deze ‘levensader door de stad’ te behouden. Ook de stadsdelen Zuid, Centrum en Oost willen dat tram 3 blijft bestaan. 

De reactie van de wethouder is een tegenvaller voor West en de andere stadsdelen die tram 3 willen behouden. De hoop is nu gevestigd op de gemeenteraad, die zich nog over de plannen van het GVB voor 2026 moet uitspreken. Deze plannen zijn nog niet definitief. 

Alternatieven
Het GVB wil tram 3 opheffen als onderdeel van meer veranderingen, waarbij station Zuid een belangrijkere rol krijgt. De lijnen 7 en 19 zijn volgend jaar ook goede oost-west verbindingen en een goed alternatief voor lijn 3, zo stelt het vervoersbedrijf. “Zo neemt lijn 7 een groot deel van het oostelijk deel van lijn 3 over en rijdt ook via Amsterdam-West (Kinkerstraat).”

Overstappen
Het hele traject van lijn 3 wordt straks nog steeds bediend met de lijnen 7, 25 en 12, zo reageerde wethouder Van der Horst eerder in een schriftelijke reactie op de plannen van GVB. “Wel zal 30% moeten overstappen voor een reis tussen stadsdeel West en Oost.” Deze overstap kan op hetzelfde perron bij metrostation De Pijp, aldus Van der Horst. 

Buslijn 18
De bezwaren tegen het opheffen van lijn 3 vanuit West, Zuid, Centrum en Oost hebben de wethouder niet tot een andere opvatting gebracht. Het college van B en W staat nog steeds achter de tramwijzigingen vanwege de verbeterde verbinding van de stad met station Zuid door het doortrekken van lijn 25, aldus Van der Horst. Wel pleit ze na de reacties van de stadsdelen ervoor om de frequentie van buslijn 18 te verhogen in de daluren en weekenden om de bereikbaarheid van West en Nieuw-West te verbeteren. 

Kwetsbare reizigers
De plannen van het GVB hebben grote gevolgen voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Amsterdam-West, aldus een unaniem advies vorige maand van de stadsdeelcommissie West. “Opheffen van de lijn heeft grote gevolgen. Voor kwetsbare groepen, zoals ouderen of mensen met een beperking, is overstappen ingewikkeld. Kwetsbare reizigers verliezen hun enige directe verbinding met Oost.”