Metrolijn 51 blijft ook vanaf 2027 rijden. De Vervoerregio Amsterdam ziet af van de mogelijkheid om lijn 51 (tussen Isolatorweg en Centraal Station) te schrappen en kiest voor een ander scenario met als doel om metro’s vaker en betrouwbaarder te laten rijden.
De stadsdeelcommissie in Nieuw-West sloeg eerder unaniem alarm over de mogelijke opheffing van de M51 en startte een petitie. Nieuw-West houdt na het opheffen van de M51 minder metro’s over, met langere reis- en wachttijden en meer drukte op perrons, stond er in de petitie. De Reizigers Advies Raad reageerde ook kritisch. Maar dit scenario gaat dus niet door.
De Vervoerregio heeft een andere keuze gemaakt: de metrolijnen 50 en 53 worden gecombineerd, zodat er minder metrolijnen door de Oostbuistunnel rijden. Metrolijn 50 rijdt straks niet meer vanuit de Isolatorweg naar Gein, maar naar Gaasperplas.
Vanaf december 2027 gaan metro’s vaker rijden: 10 keer per uur in de spits en 8 keer per uur overdag. “Hierdoor kunnen er meer reizigers met het openbaar vervoer en verdelen we reizigersdrukte over verschillende stations en overstappunten. Het nieuwe netwerk past daardoor bij de groei van de stad”, aldus de gemeente.
Op het nieuwe metronetwerk rijden dan twee in plaats van drie metrolijnen door de Oostbuistunnel. Er kunnen dan meer metro’s op het spoor rijden, er kunnen meer reizigers mee en er zijn minder storingen, stelt de gemeente. De rechtstreekse lijn van Gein naar Centraal Station blijft bestaan. Het stuk van lijn 53 tussen de Van der Madeweg en het Centraal Station vervalt.




















