
Minder ongelukken, geen vertraging voor nood- en hulpdiensten en nauwelijks langere rijtijden voor het ov. Dat is de positieve balans na de invoering van de maximum-snelheid van 30 km/u in grote delen van de stad. Wethouder Melanie van der Horst (verkeer) meldt deze resultaten in een brief aan de gemeenteraad.
De ervaringen zijn zo positief, dat ook in de Van Diemenstraat in West 30 km/u zal worden ingevoerd. Nu is dit nog 50 km/u op deze drukke doorgaande weg. Vrees voor vertraging van hulpdiensten weerhield de gemeente er tot dusverre van om hier 30 km/u in te voeren. Buurtbewoners hebben aangedrongen op verlaging van de maximum-snelheid. De Van Diemenstraat krijgt in 2026 een nieuwe inrichting, waarover het laatste woord overigens nog niet is gezegd.
Verkeersveiligheid
De maximum-snelheid van 30 km/u is in december 2023 in een groot deel van Amsterdam ingevoerd om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Dat is gelukt, volgens onderzoek van de gemeente. Van der Horst meldt blij te zijn dat de invoering daadwerkelijk positieve effecten heeft opgeleverd.
Daling ongevallen
Het aantal ongevallen op de nieuwe wegen met 30 km/u is met 11 procent gedaald: in 2023 waren er 926 ongevallen en in 2024 waren dit er 823. De hoeveelheid verkeersgeluid is afgenomen met 1,5 decibel. Ook op wegen met 50 km/u is een daling in ongevallen van 11 procent. Ongevallen tussen fietsers onderling en eenzijdige fietsongevallen zijn wel licht gestegen, maar dit staat volgens Van der Horst los van de nieuwe maximum-snelheid.
Minder ongelukken trams en bussen
Het aantal ongevallen met trams en bussen is ook gedaald: van 58 in 2023 naar 44 in 2024, een afname van 24 procent. Op wegen met gescheiden banen voor trams en bussen geldt voor het ov nog wel een maximumsnelheid van 50 km/u. Het snelheidverschil met de rijbaan waar 30 km/u de limiet is, heeft niet geleid tot meer verkeersongevallen.
Meer flitspalen
Ruim 60 procent van de automobilisten houdt zich (bijna) aan de snelheid (maximaal 35 km/uur) en het aandeel echte hardrijders (harder dan 55 km/u) is gedaald van 1 procent in 2023 naar 0,2 procent in 2024, aldus Van der Horst. Op zes plaatsen is op proef gehandhaafd met flitspalen. Uit de pilot bleek dat de gemiddelde snelheid op deze wegen daalde. Het plan is om bij het OM meer locaties aan te vragen voor handhaving met flitspalen.