‘Veel meer fietsongevallen dan gedacht’

Margit Minnaert (r) op de plek van het ongeval in de Van Hallstraat. Tussen fietspad en stoep zit een gleuf waardoor ze viel. Teeja Arissen (l) en Florrie de Pater van de Fietsersbond luisteren naar haar relaas. (Foto Richard Mooyman)
Floatinggardens

De Fietsersbond Amsterdam is zelf begonnen met het registreren van fietsongevallen. Fietsen in Amsterdam is volgens de bond veel onveiliger dan gedacht. De gemeente zou tekort schieten met het registreren van fietsongelukken omdat alleen cijfers van de politie worden gebruikt. 

Er gebeuren veel ongevallen waar de politie niet aan te pas komt en die niet worden geregistreerd. Zelfs een deel van de ongelukken waarbij slachtoffers met letsel naar het ziekenhuis moeten, blijven volgens de bond onder de radar. De Fietsersbond is in juli begonnen met een eigen Meldpunt Ongevallen. De honderdste melding kwam uit West (uit het stadsdeel kwam 18% van alle meldingen). 

Geen lucht meer
Margit Minnaert viel op zaterdagochtend 16 juli met haar fiets in de Van Hallstraat. “Ik ging opzij voor een snelle fiets en kwam met mijn voorwiel in de gleuf tussen het fietspad en de stoep. Ik viel en kreeg geen lucht meer. Gelukkig kwamen er snel mensen helpen. Dat was heel fijn.” 

Gevaarlijk
Minnaert hield er gekneusde ribben aan over. “Ik heb een melding gedaan bij de gemeente dat die gleuf gevaarlijk is. Het antwoord was dat het zo hoort, omdat het een waterafvoer is.” Ze vindt het maar een linke situatie en is nu nog voorzichtiger bij het fietsen. Als honderdste melder kreeg ze vrijdag op de plek van het ongeluk een bloemetje overhandigd van de Fietsersbond.

E-bikes
Bij de ongevallen zijn geregeld e-bikes betrokken, volgens een rapportage van de bond. “Er zijn meldingen van aanrijdingen door snelle fietskoeriers, een speedpedelec, fat bike, en gewone e-bikes (Van Moof). Het komt regelmatig voor dat mensen na een ongeval/aanraking doorrijden.” Het is niet zo dat alleen berijders van e-bikes een ongeval veroorzaken, aldus de bond. “Het gevaar komt van zowel e-rijders en ook van gewone fietsers die (te) hard rijden voor de situatie: een kruising, een smal fietspad, het Vondelpark.” “We hebben niks tegen e-bikes, het probleem is dat ze vaak zijn opgevoerd”, vult Florrie de Pater van de Fietsersbond aan.

Te hard
De voorlopige conclusie van de bond is dat ‘we te hard op elkaar afrijden, met alle nieuwe en oude voertuigen, op fietspaden die veel te smal zijn voor de hoeveelheid fietsers en met e-fietsen die breder zijn en inhalen op een pad waar dat eigenlijk niet kan.” Maar ook een gevaarlijk geplaatste lantaarnpaal, tramrails of een gleuf tussen fietspad en stoep kunnen leiden tot ongelukken.

Getuigen weggestuurd 
Van de gemelde fietsongevallen bleek driekwart niet geregistreerd bij de politie, zo stelt de bond. Ook zijn er volgens de rapportage meldingen dat de politie -als die al ter plekke komt- ongevallen niet altijd goed afhandelt. Zo zouden er getuigen zijn weggestuurd, of gezegd dat het niet nodig is om telefoonnummers te registreren en dat ‘de verzekering het wel afhandelt’.

Veiliger 
De bond hoopt dat de gemeente fietsongevallen alsnog beter gaat registeren, door ook data te gebruiken van de Spoedeisende Hulp in ziekenhuizen en van ambulances. Zo kunnen gerichte maatregelen worden genomen om fietsen in de stad veiliger te maken. 

Snelheid omlaag
De Fietsersbond pleit ervoor om een maximumsnelheid van 20 km/u de norm te maken op het fietspad. “Als in heel Amsterdam 30 km/u maximaal op de weg wordt ingevoerd, kan het fietspad weer een veilige haven worden voor kinderen, ouderen en iedereen die rustig wil fietsen. ” Ook wil de bond dat het strafbaar wordt om e-bikes op te voeren.

Doneer