
D66 in West maakt zich zorgen over ongelukken op de vrijliggende trambaan in de Eerste Constantijn Huygensstraat, Bilderdijkstraat en Frederik Hendrikstraat. Trams en taxi’s mogen daar 50 km/u, terwijl dat op de rijbaan 30 km/u is.
Het lijkt erop dat ongelukken structureel beginnen plaats te vinden, aldus stadsdeelcommissielid Hans Mol vorige week. Als voorbeelden noemde hij een dodelijk ongeval met een man in een scootmobiel die onder de tram kwam in de Frederik Hendrikstraat en een botsing van een auto en een tram in de Eerste Constantijn Huygensstraat.
De hogere maximum-snelheid op de trambaan is er volgens Mol gekomen op aandringen van het GVB om langere reistijden te voorkomen. Maar Mol stelde dat verkeersveiligheid belangrijker is dan ‘een tiental seconden’ tijdwinst per straat. Hij pleit voor een pilot in West waarbij de maximum-snelheid ook op deze trambaan omlaag gaat naar 30 km/u.
Zeven ongelukken zijn dit jaar tot nu toe geregistreerd op deze vrijliggende trambanen in West, meldde dagelijks bestuurder Ester Fabriek. De maximum-snelheid kan alleen op ‘hele gevaarlijke plekken’ worden verlaagd, aldus Fabriek.
Een toezegging voor een pilot in West deed ze niet. Wel kijkt Fabriek of er extra markeringen en stickers nodig zijn om te waarschuwen voor het snelheidsverschil. Daarnaast wil ze overbrengen aan de wethouder dat er ernstige zorgen zijn in West over de hogere maximum-snelheid op de trambaan.



















