Op het terrein van de Westergasfabriek rijden veel auto’s, bestelbussen en vrachtwagens in verband met de bevoorrading van ondernemers en evenementen. Stadsdeel West wil het verkeer terugdringen om het gebied autoluw en veilig te maken.
Het terrein is ontworpen als voetgangersgebied, maar de praktijk is anders. Auto’s worden toegestaan voor de bevoorrading van ondernemers. Grote evenementen zorgen eveneens voor verkeer, ook van zwaar materieel. Uit onderzoek blijkt dat het verkeer zorgt voor gevoelens van onveiligheid onder voetgangers en fietsers.
Vrachtfiets
Met een slimmere bevoorrading moet de hoeveelheid verkeer worden teruggedrongen. Er komt een pilot met gebundelde bestellingen voor de horeca die vanaf het Foodcenter per elektrische vrachtfiets worden bezorgd. Dat meldt stadsdeelbestuurder Melanie van der Horst in een brief aan de stadsdeelcommissie. In de praktijk rijden nu vaak veel verschillende leveranciers met kleine ladingen af- en aan.
Pakjeshub
Verder wordt onderzocht of er een pakjeshub kan komen bij de entree van de Van Slingelandtburg. Bestelbusjes hoeven dan niet meer over het terrein te rijden. Ook kijkt het stadsdeel naar venstertijden, waarbij alleen tussen 9 en 16 uur op het terrein mag worden geladen en gelost.
Registratie
Bij de nieuwe portiersloge bij de Basculebrug kunnen vaste leveranciers automatisch worden toegelaten door een combinatie van kentekenherkenning en elektrisch verzinkbare palen, aldus Van der Horst. Door de registratie van de in- en uitrijtijden kan ook worden gecontroleerd of er niet te lang wordt geparkeerd.