De huidige metrolijnen moeten in stand blijven. Het opheffen of verleggen van de route van metro 51 en andere grote ingrepen zijn niet in het belang van reizigers. Dat schrijft de Reizigers Advies Raad (RAR) over mogelijke scenario’s voor het toekomstig metronetwerk.
De Vervoerregio Amsterdam heeft de RAR gevraagd om advies over vier opties om het metronet te ‘ontvlechten’. De adviesraad noemt dit principebesluit uit 2023 ondoordacht en betwijfelt of ‘ontvlechten’ nodig is om de frequentie te verhogen. Een hogere frequentie kan ook zonder deze grote ingrepen, denkt de RAR.
Reizigers zullen in alle voorgestelde varianten vaker moeten overstappen, aldus de raad. “Deze overstap zal niet altijd op hetzelfde perron zijn, wat vooral voor reizigers met een beperking bezwaarlijk is.” Reizigers krijgen volgens de raad te maken met ‘overvolle treinstellen’ omdat dan met kortere metrotreinen zal worden gereden.
De stadsdeelraad Nieuw-West heeft zich ook uitgesproken tegen eventuele opheffing of verlegging van de M21. Deze lijn (tussen Isolatorweg, Sloterdijk, Lelylaan, Zuid en Amstel en Centraal Station) wordt geschrapt in een van de mogelijke scenario’s. Nieuw-West houdt dan minder metro’s over, met langere reis- en wachttijden en meer drukte op perrons, staat er in de petitie die Nieuw-West is gestart.