Groen licht voor Kattencafé Kopjes

Doneer

In een pand in de Marco Polostraat waar voorheen een nachtcafé en nu even een pop-up winkel zit, komt Kattencafé Kopjes. Eigenaar Lenny Popelier kreeg via crowdfunding hiervoor 30.000 euro bij elkaar. Ze laat weten erg gelukkig te zijn met de plek. Nu kan ze het geld eindelijk ook gaan uitgeven.

Het geeft even geduurd, voordat de huur rond was. Popelier vond de plek ideaal, maar buurtbewoners was beloofd dat het pand geen horecabestemming meer zou krijgen, omdat het nachtcafé voor nogal wat onrust zorgde. Uiteindelijk kreeg het kattencafé toch de zegen, volgens Popelier. Bewoners krijgen deze week een brief dat de plannen doorgaan.

In het café kunnen kattenliefhebbers straks ‘op bezoek’ bij de negen katten die Lenny van plan is te adopteren. Van verschillende kanten zijn haar al katten aangeboden die geen baasje meer hebben. In het café gaat ze koffie, thee en taart serveren. Aan de hygiëne wordt straks ook gedacht. De kattenbakken staan in een aparte ruimte van de gasten en van de ruimte waar ze straks het eten gaat bereiden, zo vertelt ze.

“Het concept is zeer succesvol in Japan en sinds dit jaar overgewaaid naar Europa. Londen, Berlijn en München hebben bijvoorbeeld ook al een kattencafé. De verklaring van het succes is misschien dat mensen tegenwoordig iets aaibaars willen. Daarom doen kattenfilmpjes en -foto’s het ook zo goed op internet.”

Popelier kwam op het idee, toen ze met haar vriend door Japan aan het reizen was. “Ik zat in een baan als webredacteur. Leuk, maar ik was niet helemaal tevreden. Toen ik dit zag, werd ik meteen enthousiast. Ik had allerlei mitsen en maren, maar mijn vriend zei: waarom doe je het niet gewoon?”

“Crowdfunding is een fulltime bezigheid. Ik heb de afgelopen tijd ontzettend veel op facebook gezeten, je moet mensen ook nabellen en bent het de hele tijd aan het rondbazuinen. Vrienden werden soms wel gek van mij.”

Het voordeel van crowdfunding vindt de eigenaresse van het kattencafé, is dat degenen die geld hebben gegeven, ook meteen ‘fan’ van je zijn. Iedereen die ik vertelde van mijn idee vond het ook meteen leuk. Als het café straks open is, komen eerst de gasten die voor tien euro de eerste koffie met cake hebben vooruitbetaald. Ik heb het dus meteen heel druk.”