Lancering modemerk Bled bij T’s in Jan Eef

Nichtjes willen met kleding de culturele rijkdom van Marokko vieren en delen

T's Teabar. Foto: Patricia Jacob.
Hoogstins2024
Hoewel ze geen modeachtergrond hebben, besloten Btissame en Ilham hun eigen modelabel op te zetten. Met Bled geven ze de Marokkaanse cultuur een podium én willen ze op den duur met vrouwen in Nador gaan samenwerken. Zondag 10 september presenteren ze hun eerste collectie bij T’s Teabar in De Baarsjes.

 

Btissame Haryachi en Ilham Lakhal zijn ervan overtuigd dat kleding ‘een krachtig medium voor zelfexpressie’ is en ‘een bron van zelfvertrouwen’ kan zijn. Btissame heeft een juridische achtergrond, Ilham komt uit de architectuur. Ondanks dat de nichtjes geen modeachtergrond hebben, besloten ze samen een nieuw kledinglabel op te zetten: Bled. Op zondag 10 september zullen ze hun modemerk lanceren bij T’s Teabar in de Jan Evertenstraat 88. Het event begint om 10.00 uur en eindigt om 18.00 uur. De ondernemers zullen dan hun visie achter het merk uitleggen en kleding verkopen in hun pop-up winkel.

Marokkaanse roots
Btissame komt uit Utrecht, Ilham uit Amsterdam-Noord. “Ik ben bekend geworden met Amsterdam-West doordat ik betrokken was bij meerdere projecten”, vertelt Ilham. “Daarnaast maak ik deel uit van de Raad van Toezicht bij een geweldige organisatie genaamd The Beach in de Wildemanbuurt.” Dat hun modemerk is gelinkt aan hun Marokkaanse roots blijkt uit alles. “De naam ‘Bled’ komt van het Arabische woord ‘balad’. Dit woord kan verwijzen naar een land, stad of dorp. Maar belangrijker nog, balad betekent een gevoel van een thuis hebben”, legt Ilham uit. Voor de nichtjes is Bled “een medium om de culturele rijkdom van Marokko en de creativiteit van haar diaspora te vieren en te delen.”

Eigen ontwerpen
Ze ontwerpen alle kleding en maken zelf de illustraties op hun shirts, sweaters en hoodies. De borduursels op de kleding zijn ook van hun hand. “Onze kledingstukken worden op een ecologisch en ethisch verantwoorde wijze gemaakt door onze partner in België”, vertelt Ilham. “De kleding is gemaakt van 100% biologisch katoen. Onze partner heeft ateliers in Bangladesh. Het bedrijf biedt de werknemers daar gezonder en beter betaald werk.”

Sociale organisatie Nador
In de toekomst willen ze gaan samenwerken met een sociale organisatie in Nador. “Deze organisatie is tijdens corona opgezet om vrouwen zonder inkomen of met een laag inkomen op te leiden, zodat ze financieel onafhankelijk kunnen worden. De samenwerking staat nog in de kinderschoenen. Maar het is de bedoeling dat een groep opgeleide dames onze kleding gaat maken. Op den duur willen we ook dat zij ons borduur- en printwerk overnemen. We geloven in een wederzijdse samenwerking waarbij zij iets voor ons kunnen betekenen en wij iets voor hen.”

Marokkaanse muntthee
De collectie die de ondernemers bij T’s zullen laten zien, is vernoemd naar de bekende Marokkaanse muntthee en heet ‘Atay’. De kledingstukken uit deze collectie zijn unisex en bevatten borduurwerk en grafische prints. Tijdens de lancering wordt er atay geschonken en kun je van een expert leren hoe je het perfect glaasje Marokkaanse muntthee kunt maken. Ilham: “Ook kun je genieten van een atay-show die de tradities en elegantie van deze ceremonie belicht. Atay is geïnspireerd op tradities, herinneringen en iconisch erfgoed. De samenwerking met T’s was geboren uit onze gedeelde passie voor thee en het representeren van cultuur op een positieve en authentieke manier.”

De bestseller van Bled: Atay Pouring Protocol, geschoten in Nador, Marokko.
DeWestkrant