‘Scala was mijn springplank naar de theatercarrière die ik nu heb’

6 jaar Scala: wat maakt dit theater anders?

Milène van der Smissen. (Foto Boy Hazes)
Hoogstins2024

Scala zit sinds één jaar in Westerpark, maar bestaat al zes jaar. Op zondag 9 juni wordt deze verjaardag gevierd. Milène van der Smissen weet als geen ander hoe belangrijk dit theater voor de ontwikkeling van jonge theatermakers is.

Scala in de Van Hallstraat 286 is een theater als geen ander. Per avond kun je tot drie voorstellingen van elk maximaal twintig minuten bezoeken. Na afloop, vooraf of tussendoor kun je er iets eten en/of iets drinken. Met dit concept wil eigenares Tessa Harmsen mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met theater én jonge professionele theatermakers gratis een podium geven. Hier lees je daar meer over.

Springplank
Milène van der Smissen is een van de artiesten die bij Scala op het podium stond. De actrice, zangeres en theatermaker woont dichtbij het Rembrandtpark. Tot april trok ze door het hele land met de voorstelling Voor mijn part Dolly, een muzikale ode aan haar idool Dolly Parton. Na de zomer gaat ze langs deze Nederlandse theaters met haar tweede avondvullende voorstelling: All by myself, met muziek van Céline Dion. “Scala was mijn springplank naar de theatercarrière die ik nu heb.”

Dolly Parton
In oktober 2020 speelde Milène voor het eerst bij dit theater. Scala zat toen nog in Amsterdam-Oost onder de naam TapasTheater. “Door de lockdown konden veel werkafspraken niet doorgaan. Ik wilde altijd al zelf een theaterstuk maken, maar het kwam er niet van. Covid gaf mij het zetje om het nu wél te doen.” Ze creëerde een stuk waarbij ze het publiek aan de hand van de Dolly Partons countrysongs meenam langs ‘foute mannen en sterke vrouwen’.

Vlieguren
“Ik speelde het stuk voor de eerste keer in een zaaltje waar maar zes mensen in konden. Ik zat nog net niet bij ze op schoot. Omdat ik hun gezichten kon zien, zag ik precies hoe ze op mijn spel reageerden. Die reacties sloeg ik op en nam ik mee bij de volgende keer dat ik het stuk speelde. Bij Scala speel je dezelfde voorstelling drie keer op een avond. Als je dat een paar dagen hebt gedaan, heb je behoorlijk veel vlieguren gemaakt.”

Impressario
Toen het publiek ‘reageerde zoals ze hoopte’, besloot ze dat het tijd was voor een volgende stap: ze nodigde een impressario uit te komen kijken. “Hij kwam! Ik hoopte het, maar had er niet op gerekend. Het is natuurlijk wel zo dat Dolly’s muziek tijdloos is. Ook bleek hij Tessa te kennen.” De volgende dag vroeg belde hij Milène. Of ze van Voor mijn part Dolly een avondvullend programma kon maken? “Maar natuurlijk”, zei ze. Stapsgewijs bouwde ze de voorstelling uit tot 1,5 uur en speelde ze vervolgens in de theaters die hij had geregeld.

Céline Dion
Haar theatertour duurde uiteindelijk drie jaar. Plannen voor een tweede theaterstuk borrelden op: All by myself. “De een houdt van de bombastische ballads van Céline Dion, de ander…. Het stuk gaat over haten en houden van. Feit is dat Céline een van ‘s werelds best verkopende artiesten is en een indrukwekkend oeuvre heeft.” In de aanloop naar haar tweede tour klopte ze opnieuw bij Scala aan en trad ze er in februari weer op.

Pitch
“Om bij Scala te kunnen spelen, moet je altijd eerst een pitch doen. Het team accepteert niet iedereen, maar is kritisch. Ze willen een bepaald niveau neerzetten.” Hoewel ze inmiddels al flink wat ervaring heeft, vond ze de nieuwe reeks optredens best ‘eng’. “Sta je daar met je nieuwe materiaal. Je voelt je heel naakt.” Ze kijkt uit naar haar nieuwe theatertour en roemt Scala: “Het is een plek waar onder anderen jonge theatermakers zich kunnen ontwikkelen en dingen uit kunnen proberen. Tessa heeft echt hart voor het theatervak en helpt de artiesten zo veel mogelijk. Ze geeft bijvoorbeeld tips voor het omgaan met de media.”

Feest
Dit jaar is het alweer zes jaar geleden dat Tessa Scala opende. Om deze verjaardag te vieren, is er op zondag 9 juni een feestelijk evenement. Voor die avonden staan er drie speciale voorstellingen op de agenda: de allereerste Scala-voorstelling ooit, de allernieuwste (nummer 300) én een show van De Blauwe Vinkjes. Volgens Tessa is dit cabaret-duo dankzij hun optredens in Scala doorgebroken en touren ze inmiddels door heel Nederland met een avondvullend programma. “We hebben nooit officieel een feest gegeven omdat we een jaar geleden van Oost naar West zijn verhuisd”, zegt Tessa. “Het verjaardagsfeest is ook een beetje een verlaat openingsfeestje.”

 

 

DeWestkrant