Stadsdeel West tegen opheffen ‘levensader’ tram 3

Tram 3 kruist de Kinkerstraat. Een deel van de reizigers zal straks moeten overstappen in De Pijp. (Foto Helma Timmermans)
Hoogstins2024

Stadsdeel West wil dat tram 3 blijft bestaan. Dat staat in een unaniem advies van de stadsdeelcommissie. Het stadsdeel doet een dringende oproep aan het GVB om plannen voor wijzigingen van het tram- en busnetwerk niet uit te voeren. Die hebben grote gevolgen voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Amsterdam-West, aldus het stadsdeel.

Voor de inwoners is tram 3 de levensader die dwars door de stad –van west naar oost– rijdt, aldus het stadsdeel. “Opheffen van de lijn heeft grote gevolgen. Voor kwetsbare groepen, zoals ouderen of mensen met een beperking, is overstappen ingewikkeld. Kwetsbare reizigers verliezen hun enige directe verbinding met Oost.”

Zorgen over busverbindingen
Het wijzigen van buslijnen baart ook zorgen. Het GVB wil de frequentie van bus 15 en 18 verminderen. Deze lijnen zijn essentieel voor de bereikbaarheid van Sloterdijk en Centraal Station voor bewoners van West, zo stelt het stadsdeel. De wijziging van bus 247 betekent dat bewoners van De Baarsjes een belangrijke verbinding in de vroege ochtend met station Lelylaan en Schiphol verliezen.

Jongeren en ouderen
Het advies is een krachtig signaal, aldus stadsdeelbestuurder Ester Fabriek. “Amsterdam-West moet goed bereikbaar blijven. Dit geldt in het bijzonder voor de mensen in West die zijn aangewezen op het openbaar vervoer, bijvoorbeeld jongeren en ouderen. Voor hen is tramlijn 3 van groot belang. We hopen dan ook dat het GVB afziet van deze plannen. Alleen dan blijft Amsterdam-West toegankelijk voor iedereen.”

Protesten
Het plan van GVB om tram 3 op te heffen, leidde al eerder tot protesten van reizigers. Een petitie voor het behoud van de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam-West en -Oost is al ruim 4900 keer ondertekend. Het GVB wil tram 3 in 2026 opheffen als onderdeel van meer veranderingen, waarbij station Zuid een belangrijkere rol krijgt. De lijnen 7 en 19 zijn dan ook goede oost-west verbindingen en een goed alternatief voor lijn 3, zo stelt het GVB.

Overstap in De Pijp
Het hele traject van lijn 3 wordt volgend jaar nog steeds bediend met de lijnen 7, 25 en 12, zo stelde wethouder Melanie van der Horst (verkeer en vervoer) eerder in een reactie op de plannen van GVB, die nog niet definitief zijn. “Wel zal 30% moeten overstappen voor een reis tussen stadsdeel West en Oost.” Deze overstap kan op hetzelfde perron bij metrostation De Pijp, aldus Van der Horst.