Van bedrijventerrein naar woonwijk: marketing Sloterdijk niet meer nodig

Op Sloterdijk zijn inmiddels ruim tweeduizend woningen gebouwd. (Foto De Westkrant)
Hoogstins2024

Lang was Sloterdijk een rommelig gebied met bedrijven: niet erg aantrekkelijk om te wonen. Vijf jaar geleden werd marketingorganisatie Uptown Sloterdijk in het leven geroepen om het gebied te promoten als woongebied. Na de bouw van ruim tweeduizend woningen is dat niet meer nodig: de organisatie heft zichzelf op.

“Sloterdijk heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende transformatie doorgemaakt”, stelt Uptown Sloterdijk in de afscheidsmail. “Waar het gebied ooit bekend stond als een zakelijk district, is het nu uitgegroeid tot een levendige en diverse wijk vol woningen, creatieve ondernemers, horeca en voorzieningen.”

Events
Uptown Sloterdijk was een initiatief van de gemeente, bouwbedrijven en investeerders om het gebied op de kaart te zetten en aantrekkelijker te maken. Zo waren er events voor toekomstige bewoners, een interactieve smartphonewandeling en een pop-up buitentheater. Ruim 25 jonge artiesten traden op bij plaatselijke horecaondernemers. Lokale verenigingen, buurthuizen en pioniers werden in het zonnetje gezet.

Meer nieuwe woningen
“De wijk bruist inmiddels dagelijks van activiteit en ontmoeting”, aldus Uptown Sloterdijk. “Wat ooit een gebied was dat actieve promotie nodig had, is nu een plek die zichzelf draagt.” De komende jaren worden nog veel meer woningen gebouwd in het gebied. Ook komen er langzaam meer voorzieningen, zoals een grote supermarkt.