Zo komt de Kinkerstraat er straks uit te zien

Auto's op de trambaan, brede fietspaden. De Kinkerstraat straks bij de J.P. Heijestraat. (Beeld stadsdeel West)
Hoogstins

De werkzaamheden aan de Kinkerstraat beginnen in 2022, zo is de bedoeling. De Kinkerstraat wordt een stadsstraat: de auto gaat naar de trambaan en aan beide zijden komen brede fietspaden. De maximumsnelheid gaat omlaag naar 30 km/u. 

Een meerderheid van omwonenden en gebruikers van de Kinkerstraat stemde vorig jaar voor deze ontwerpvariant. Het college van B&W legt het definitieve ontwerp dat samen met bewoners en ondernemers is gemaakt voor aan de gemeenteraad, aldus stadsdeel West.

Parkeerplekken maken plaats voor multifunctionele stroken met fietsparkeren, laad- en losplekken, bankjes en bomen. Het aantal fietsparkeerplaatsen wordt uitgebreid van 450 naar 788. Auto’s moeten parkeren in de garage onder De Hallen. Er komen vijftien bankjes en veertig nieuwe bomen. Vijftien oude bomen in slechte conditie worden gekapt, aldus het stadsdeel.

‘Voetgangers en fietsers krijgen straks veel meer ruimte, waardoor de straat niet alleen mooier maar ook veiliger wordt,’ zo laat stadsdeelbestuurder Carolien de Heer weten. “De Kinkerstraat wordt straks een prettige straat om te vertoeven, met langzaam rijdend verkeer, plekken om te zitten en meer bomen.”

Het is nu nog niet duidelijk of er in de Kinkerstraat klinkers of asfalt komen, aldus een woordvoerder van stadsdeel West. Een combinatie van klinkers en asfalt is ook mogelijk. De pilaren worden mogelijk vergroend als de verschillende VVE’s daarmee instemmen. 

Doneer