In de Eerste Constantijn Huygensstraat is de vijfde koffiezaak geopend. De eigenaren van The Coffee Vondelpark zetten in op Braziliaanse koffie en ‘de puurheid en perfectionisme van Japan’.
Brazilië telt circa 2,3 miljoen bewoners met Japanse roots. Daarmee heeft het Zuid-Amerikaanse land de grootste Japanse gemeenschap buiten Japan. De Japanse invloed op de Braziliaanse cultuur is groot. Bij de Braziliaanse keten The Coffee sijpelen Japanse invloeden door het concept. Welke dat zijn? ‘De puurheid en het perfectionisme van Japan’, aldus Instagram.
Eerste Nederlandse filiaal
Sinds vorige week heeft Amsterdam het eerste Nederlandse filiaal van deze keten, en wel aan de Eerste Constantijn Huygensstraat 33. We schreven al eerder dat de zaak eraan zat te komen en dat de straat daarmee een vijfde koffietent kreeg: The Coffee Vondelpark. De Frans-Algerijnse eigenaar ontdekte het Braziliaanse concept toen hij het met zijn Duitse vrouw op vakantie was in Portugal. “We hadden nooit eerder zoiets gezien.” Ze waren zo onder de indruk dat ze besloten een vestiging in Oud-West te openen.
Braziliaanse en Japanse sporen
Best gewaagd: vooral in dit deel van de stad klotst de kwaliteitskoffie tegen de plinten en hebben we zelfs een showroom waar pakken specialty coffee als kunstwerken staan geëtaleerd. De combi Braziliaans-Japans is echter wél apart en past in een stadsdeel waar je zowel sporen van Brazilië als Japan vindt.
Matcha
De nieuwkomer heeft warme koffie en ijskoffie. Vanzelfsprekend is de koffie er in de bekende varianten – cappuccino, macchiato, americano (3,80 euro). Bij de signature beverages spot ik onder meer een Matcha Tonka Latte. Sowieso duikt matcha, de razend populaire Japanse poedervormige thee, in veel drankjes op, zoals in de Ichigo Matcha met melk en aardbei. Ook komt het matcha-thema terug bij de zoetigheden. Zo is het bekende Franse cakeje cannelé er te koop met matcha erin. Hipper wordt het niet, hoewel je er ook ‘gewoon’ croissants en bananencake vindt.
Pet friendly
Je herkent de zaak aan een uithangbordje met Japanse letters. Binnen gaat het er ook subtiel aan toe: een lange, diepe frutselloze ruimte met een smetteloze beige vloer. Houten krukjes en minuscule tafels langs de muur – ‘laptoppen’ zit er hier niet in, hoewel je eventueel wel je hond kunt meenemen; de zaak is pet friendly.
Beige
De kleur in dit overwegend beige imperium komt van een vaas met veldbloemen en enkele plantachtige boompjes. Ingetogenheid is hier troef. Net als bij het interieur van bijvoorbeeld Uncommons patisserie iets verderop. Hoewel de nieuwkomer misschien nóg minimalistischer is.
Omotenashi
Over alles is nagedacht, dus ook over de service. Het personeel werkt hier volgens de beginselen van omotenashi, het Japanse woord voor gastvrijheid. Medewerkers worden geacht proactief, onbaatzuchtig en eerlijk te zijn. De laatste twee elementen zijn vrij lastig te testen, maar de proactieve houding merk ik bij het bestellen.
Attent
Na een vriendelijke begroeting krijg ik een computer waarop ik mijn bestelling mag intoetsen en betalen. Elke vraag die ik over mijn drankje zou kunnen hebben, wordt op mij afgevuurd. Alles is erop gericht dat ik, de klant, het perfecte drankje krijg. Zoals dat anno 2025 hoort, moet ik aangeven welke type melk ik in mijn macchiato wil. Daarnaast krijg ik ook vragen waarover ik nog nooit hebt nagedacht, zoals over de temperatuur van mijn koffie. Lastig, ik heb geen idee. Maar attent is het wel. En de koffie? Je raadt het al: die gaat erin als koek.