“Bij ons thuis dachten we bij het ontbijt al na over het avondeten”, zegt Simon Albers. “Mijn ouders maakten vaak extra veel en deelden dat met mensen uit de buurt.” Als ‘kwart-Italiaan’ is het niet zo gek dat hij de liefde voor lekker eten van huis uit heeft meegekregen. Wat bijzonderder is, is dat hij zijn jeugdherinneringen heeft omgezet in Chef Hi, het bedrijf dat hij runt naast zijn reguliere werk als online coördinator bij het Reumafonds.
Vanaf zondag 3 september kunnen klanten bij Chef Hi hun favoriete maaltijd rechtstreeks bij een chef bestellen. De eerste chefs op de website komen uit West, de plek waar Simon jaren heeft gewoond. Omdat klanten de maaltijden zelf moeten ophalen, ligt het voor de hand dat vooral buurtbewoners langs zullen komen. “Chef Hi verbindt buurtbewoners met elkaar. Bovendien krijgen ze goed eten voor een gunstige prijs.”
Dat die prijs relatief laag is – minder dan 10 euro per maaltijd – komt omdat de chefs vanuit huis werken. De chefs worden zorgvuldig door Simon geselecteerd. “Chef Hi wil zo veel mogelijk verschillende keukens bieden. Binnen elke keuken kies ik de allerbeste kok. Van iedere kok op onze site heb ik het eten geproefd én goedgekeurd.”
Goos van Wissen uit De Baarsjes is een van de koks die door de ballotage is gekomen. Bij Chef Hi zal hij originele New York cheesecake aanbieden. “Daarnaast is er nog een Italiaanse man die zelf pasta maakt en een meisje dat vegetarisch gaat koken.”
Alle chefs dromen van een eigen winkel of cateringbedrijf. “Chef Hi helpt ze om hun droom te realiseren. Ik bied ze een platform om hun producten te verkopen en regel de marketing. Daarnaast lever ik het verpakkingsmateriaal en onderhoud ik de site.”
Om op de site te kunnen zien welke chef wat aanbiedt en hoeveel porties hij nog heeft, heb je een wachtwoord nodig. Om dat te krijgen moet je je aanmelden én geluk hebben. “Uit de aanmeldingen prikken we steeds enkele personen die het wachtwoord krijgen.”
Chef Hi begint klein, met zo’n vijftig tot zestig porties per week. “Raken de chefs steeds uitverkocht, dan breid ik het aanbod uit en voeg ik meer chefs toe.” Als Chef Hi in West loopt, volgt uitbreiding naar andere delen van de stad.
“Mijn tijd en budget is nog beperkt, maar ik durf de concurrentie aan met internationale corporates als het Duitse Foodora en het Britse Deliveroo. Bij zulke bedrijven vloeit een deel van de winst naar het buitenland, bij Chef Hi is dat niet zo. Steun je Chef Hi, dan steun je de lokale economie.”