Deel Marnixstraat eenrichtingsverkeer, meer ruimte voor fietsers 

Een automobilist rijdt de Marnixstraat in ter hoogte van de Bloemgracht. Dit blijft toegestaan, maar de andere kant op rijden kan vanaf september niet meer. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Het deel van de Marnixstraat tussen de Bloemgracht en het Marnixplantsoen wordt eenrichtingsverkeer. Er komt meer ruimte voor fietsers door de aanleg van brede fietsstroken. 

Vanaf september mogen automobilisten alleen nog in noordelijke richting rijden, vanaf de Bloemgracht richting Marnixplantsoen. Alle 61 parkeerplekken worden opgeheven en verplaatst naar de nieuwe parkeergarage Marnix onder de Singelgracht. 

De gemeente wilde eerder eenrichtingsverkeer de andere kant op, in zuidelijke richting. Dit in combinatie met een fietsstraat en verschoven tramspoor. Deze variant werd te duur bevonden, en nu komt er eennrichtingsverkeer de andere kant op terwijl de trambaan kan blijven liggen.

Overzichtelijker
“Deze variant is duurzamer en goedkoper omdat het tramspoor niet verschoven hoeft te worden”, zo schrijft dagelijks bestuurder Ester Fabriek van West. “Door eennrichtingsverkeer in te stellen voor autoverkeer wordt de straat overzichtelijker en heeft het Marnixplein een verkeersstroom minder te verwerken.”

Verkeersveiligheid
Het Marnixplein is in 2019 opnieuw ingericht. Maar de verkeersveiligheid blijft een aandachtspunt door de haakse ligging van de Westerstraat ten opzichte van de Marnixstraat en het grote aantal kruisende verkeersstromen, aldus Fabriek. Eenrichtingsverkeer verkleint volgens haar de kans op ongelukken.

Meer verkeer Nassaukade
De maatregel heeft tot gevolg dat er een toename komt van autoverkeer op een deel van de Nassaukade. Uit onderzoek blijkt dat de verkeerstoename klein is in verhouding tot het huidige aantal auto’s op de Nassaukade en niet leidt tot onacceptabele congestie, zo schrijft Fabriek.

DeWestkrant