Fietspaden in West te smal, aso-fietser zorgt voor gevaar

Drukte op het fietspad in de De Clercqstraat. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Asociaal rijgedrag van andere, hardrijdende fietsers leidt in de oude wijken tot gevaar en valpartijen. Dat concludeert de Fietsersbond Amsterdam na ruim 300 meldingen bij het eigen meldpunt ongevallen, waarvan bijna 50 uit West. “Veel fietsers zijn bang geworden, het plezier gaat eraf.” Bij een kwart van deze ongevallen was een e-bike betrokken.

“Er ligt een urgente taak voor de gemeente om iets te doen aan de vaak smalle en overvolle fietspaden in de oudste stadsdelen”, zo stelt de Fietsersbond. “Te denken valt aan het instellen van een maximumsnelheid op drukke, smalle fietspaden, of het toelaten van snelle fietsers tot de rijbaan als daar in december een maximum-snelheid van 30 km/u wordt ingevoerd.” 

De meeste meldingen over ongelukken kwamen uit Centrum (30%), gevolgd door Zuid (17%), West (16%), Oost (12,5%) en Nieuw-West (4,4%). De Fietsersbond begon een jaar terug met het meldpunt omdat slechts een klein aantal fietsongevallen wordt geregistreerd, bijvoorbeeld door de politie. Daardoor blijft vaak lang onduidelijk hoe groot de risico’s zijn voor fietsers op specifieke plekken. Het gaat dan om bijvoorbeeld riskante kruispunten, richels, drempels of gevaarlijk rijgedrag van e-bikers en andere fietsers. 

Bij 82% van de gemelde ongevallen was een tegenpartij betrokken. Van de tegenpartij, die vaak het ongeval veroorzaakte, reed 27% in een auto, 25% e-bike, 12,5% brommer/scooter, 9,4% gewone fiets, zo stelt de bond na een analyse. Driekwart van alle fietsongevallen blijft onder de radar, aldus de Fietsersbond.

Ambulancegegevens
De bond stopt nu met het eigen meldpunt na de toezegging van wethouder Melanie Van der Horst (verkeer) dat de gemeente de registratie zelf beter gaat doen. Ambtenaren krijgen vanaf het najaar de beschikking over ambulancegegevens. Ook loopt nu een aanvraag aan Amsterdamse ziekenhuizen met het verzoek om via Veiligheid.nl data te delen en enquêtes te doen. 

Inhalen te riskant
West kent nog veel smalle fietspaden (1,80 meter breed) waar inhalen ‘eigenlijk te riskant is’, aldus de Fietsersbond. Vaak is het er ook heel druk met fietsers, terwijl de snelheidsverschillen door e-bikes zijn toegenomen. Als problematische fietspaden worden genoemd onder meer de Eerste Constantijn Huygensstraat, Bilderdijkstraat, Tweede Hugo de Grootstraat, Jan Evertsenstraat, Admiraal de Ruijterweg en Overtoom. 

Snelle fatbike
Ook in West had een deel van de ongevallen te maken met e-bikes. Iemand meldde bij het afslaan bij het Westerpark te zijn ‘aangereden door een te snelle fatbike’. Een andere melding gaat over een hondje dat in datzelfde park werd aangereden door een e-bakfiets. Bij de Buysbrug knalde een e-bikerijder tijdens het inhalen op een kruisende fietser, aldus een andere melding.