Heb je haast? – Column Ester Fabriek, dagelijks bestuurder stadsdeel West

    De afgelopen jaren zien we een opmars van elektrische fietsen op de fietspaden in onze stad. Uiteraard juich ik het toe als mensen op de fiets gaan en de auto laten staan. Zelf ben ik een liefhebber van mijn elektrische fiets die mij vaak prettig door het stadsdeel en de stad vervoert. Het is voor ons allemaal beter als er meer gekozen wordt voor een milieuvriendelijker vervoermiddel om van A naar B te komen. 

    Helaas merken we vaak dat sommigen hun elektrische fiets niet in bedwang lijken te hebben door onnodig het tempo erin te houden. Met als gevolg dat weggebruikers, waaronder de fietser zelf, vaak schrikken van de snelheid en de impact die de fiets kan hebben als het misgaat. Een ongeluk zit in een kleine hoekje, maar door de snelheid wordt het hoekje alleen maar kleiner. Het gebeurt te vaak dat een jonge fietser van een snelle elektrische fiets een botsing heeft. Dan valt het letsel soms mee met een kneuzing of een schaafwond, maar het kan erger uitpakken.

    Vanuit de gemeente Amsterdam wordt er veel gedaan om de snelle en langzame fietser te beschermen tegen zichzelf en anderen. Door bijvoorbeeld meer ruimte aan fietsers te geven door fietspaden te verbreden na een vernieuwing van een straat zoals in de Kinkerstraat. Maar ook de maximum snelheid op 30 km per uur zetten voor de auto’s in de stad is aangenomen door de Gemeenteraad. Daarnaast zie ik ook een rol voor de bedrijven die de elektrische fietsen verkopen. De verkoop van elektrische fietsen is snel en voortvarend gegaan de afgelopen jaren. Misschien is zelfs de verkoop sneller gegaan dan het inschattingsvermogen van het gevaar dat kan komen bij de snelheden die elektrische fietsen halen.     

    Nu is haastige spoed zelden goed, maar ik zou ook willen zeggen: is het niet zelden dat je echt haast hebt. Is het niet zelden dat je snel voorbij moet sjezen en is het niet eerder een gewoonte geworden waar je eigenlijk van af moet. De knopjes en de apps om grote snelheden te halen zijn duidelijk en makkelijk binnen handbereik, maar een uitleg hoe je als kersverse eigenaar van een elektrische fiets je door de grote stad beweegt zou geen overbodige luxe zijn.

    DeWestkrant