Zigzaggen tussen fietspad en rijbaan? Bedenkingen bij proef snelle fietsers op rijbaan in Oud-West

E-bikerijders en andere snelle fietsers mogen hier op de Eerste Constantijn Huygensstraat straks kiezen tussen fietspad en rijbaan. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Binnenkort start een proef waarbij ‘snelle’ fietsers op de rijbaan tussen de auto’s mogen rijden in delen van de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat. De gemeente hoopt zo de verkeersveiligheid te verbeteren, maar buurtbewoner Martin Cleaver ziet vooral bezwaren en de Fietsersbond Amsterdam had liever een andere plek gezien voor de proef.

Cleaver vraagt zich af waarom de buurt niet vooraf is geraadpleegd. “Zo’n plan kan misschien uitgeprobeerd worden op een iets breder en rustiger stuk straat, niet rond een paar van de gevaarlijkste stoplichten van Amsterdam.” Hij vreest ook dat de proef ‘een verkapte vorm van gedogen is voor illegaal opgevoerde e-bikes’. Liever ziet hij dat de smalle en vaak hobbelige fietspaden worden verbeterd. 

Heen en weer switchen
De Fietsersbond staat positief tegenover een proef, maar vindt de locatie minder geschikt omdat er geregeld wachtrijen auto’s op de smalle rijbaan bij de verkeerslichten staan. Snelle (e-)fietsers zullen wellicht op het fietspad blijven, of ‘heen en weer gaan switchen’ tussen rijbaan en fietspad, aldus de bond. En dat zou de rust op het fietspad en de verkeersveiligheid niet ten goede komen. 

Liever in de Jan Evertsenstraat
De praktijk zal moeten uitwijzen of deze effecten ook echt optreden, zo tekent de Fietsersbond aan. Die had de pilot met fietsers op de rijbaan liever gezien in de Jan Evertsenstraat in De Baarsjes. Daar is de situatie volgens de bond vergelijkbaar, maar gunstiger vanwege het vrijwel ontbreken van kruisingen met verkeerslichten. 

Onverwachte situaties
De ANWB waarschuwde eerder dat zo’n proef meer verkeersonveilige situaties tot gevolg kan hebben. “Het leidt tot onverwachte situaties tussen (vracht-)automobilisten en fietsers op de rijbaan. Onduidelijkheid onder weggebruikers kan tot meer verkeersonveilige situaties leiden”, aldus de organisatie. 

Nu je hier toch bent… willen we je iets vragen. De Westkrant is gratis, maar journalistiek kost tijd, moeite en geld. Door jouw donatie kunnen wij ons werk blijven doen en iedere dag nieuws brengen uit Amsterdam-West. Met hart voor de buurt!

Voor minimaal € 7,50 kun je ons steunen, en dat is zo gebeurd. Klik om te doneren: Word supporter

DeWestkrant