Kinkerstraat: ruimte voor fietser, auto naar trambaan

Kinkerstraat als stadsstraat (beeld: Stadsdeel West)

De Kinkerstraat wordt een stadsstraat en geen fietsstraat. Een meerderheid van omwonenden en gebruikers van de Kinkerstraat heeft gestemd op de variant stadsstraat, waarbij de auto naar de trambaan moet. Aan beide zijden komen fietsstroken van 2,50 meter breed. Dat heeft stadsdeel West woensdagavond bekendgemaakt. 

Fietsers hoeven straks niet meer dicht langs de arcades te rijden als zij richting centrum fietsen. Voetgangers hebben in de toekomst aan beide zijden een ruim voetpad. Parkeerplekken worden opgeheven; er blijft alleen ruimte over voor laden en lossen. Eind juni moet er in samenspraak met omwonenden een definitief ontwerp zijn. 

Zo’n driekwart van de 984 stemmers koos voor de variant stadsstraat, aldus het stadsdeel. Een kwart gaf de voorkeur aan de andere variant fietsstraat, waarbij auto’s en fietsers richting binnenstad een rijbaan delen. “Voor het stadsdeel waren beide ontwerpen goede opties”, zo laat portefeuillehouder Jeroen van Berkel weten. “Een grote meerderheid wil de variant stadsstraat, dus dat gaan we doen.”

Van Berkel vindt het een goede zaak dat niet alleen buurtbewoners, maar ook andere Amsterdammers die gebruik maken van de Kinkerstraat hun stem hebben uitgebracht. Het stadsdeel meldt dat er vooral is gestemd door Amsterdammers, maar ook door bewoners van andere plaatsen met als uitschieters Terschelling en het Overijsselse Okkenbroek.