Nieuwe tassen uit de oude school

foto: Mariëlle van der Weijden
Hoogstins2024

Margriet Meijer zit sinds kort in de gymzaal van de voormalige Augustinusschool met haar tassenlabel Monsak. “Je ziet het nog wel aan de hoge ramen en de bogen bovenin het plafond”, vertelt de ondernemer.

De voormalige Augustinusschool en het Broederhuis aan het Rembrandtpark zijn hard op weg een hotspot te worden voor creatieven zoals Margriet. Naast Monsak zit een bedrijf dat zich bezighoudt met het produceren van online filmpjes en documentaires. Hoewel het gebouw zelf en de voormalige speelplaats wel herinneren aan de school, doen de ruimten die zijn gehuurd door de creatieven daar niet meer aan herinneren.

Aan de Postjesweg komt het restaurant van de eigenaren van Bar Spek. Omdat het terras hiervan direct gaat uitkijken op de binnenplaats waaraan zich creatieve bedrijfjes vestigen, zal er van de rustige sfeer die er nu heerst niet langer sprake zijn.

Gelukkig maakt Margriet zich geen zorgen over de komende drukte. “We maken nu alles zelf in ons atelier, maar ik ben aan het uitzoeken hoe ik kan gaan uitbreiden op een manier die bij het merk past,” vertelt ze.

In de afgelopen jaren is Monsak al flink gegroeid, dus ze is er aan gewend dat niets bij het oude blijft. Margriet runde eerst vanuit huis haar tassenlabel, en vervolgens vanuit een antikraakpand. Nu heeft ze een ‘echt’ atelier op een locatie die past bij haar merk.

monsak-5

“Als ik mensen moest ontvangen in het antikraakpand waar ik eerst zat, was ik daar niet trots op. Op de plek waar ik nu zit wel. Hier kan ik precies het gevoel meegeven dat ik wil uitstralen, en laten zien dat we ambachtelijke producten maken. Het is echt een beleving om hier te komen.”

“Alle materialen liggen hier, en het is daarnaast onze werkplaats. Hier worden, voor je neus, de tassen geproduceerd en kun je er ook voor kiezen om een tas op maat laten maken als je het net even iets anders wil.  Je kunt het zo als het ware echt beleven, voelen, ruiken en meemaken. Het is echt een representatieve plek die past bij het merk, en daar ben ik heel blij mee.”

www.monsak.nl

(tekst: Mariëlle van der Weijden)

DeWestkrant