Reizigersorganisatie Rover is niet tevreden met de plannen voor de autoluwe Kinkerstraat, waarvoor de gemeente vorige week heeft gekozen. Door het autoverkeer naar de trambaan te verwijzen, zou met name tram 17 veel meer vertraging oplopen dan nu het geval is.
“In dit voorstel verdwijnt de halte bij de Ten Katemarkt en de Hallen en moet de tram langzaam achter een rij auto’s gaan rijden”, zo schrijft Rover in een notitie over het plan. Deze is maandag aangeboden aan verkeerswethouder Sharon Dijksma.
De tramlijn wordt nu al geplaagd door vertragingen, verdwenen haltes (onder andere op het Surinameplein) en een toename van reizigers. Dat zou anders kunnen, zo vindt de reizigersorganisatie en pleit bijvoorbeeld voor verplaatsing van de trambaan naar het midden van de Kinkerstraat.
Rover ziet als voorwaarde voor een autoluwe stad dan ook liever een sterk openbaar vervoer, met zoveel mogelijk vrijliggende tram- en busbanen. Ook met het beter afstellen van verkeerslichten en meer deuren waardoor reizigers de tram binnen kunnen komen, zou de doorstroming moeten verbeteren.