‘Snel tijdelijke brug tussen NDSM en Houthaven aanleggen’

Het einde van de Haparandadam, met het NDSM-terrein aan de overkant. Hier zou een brug moeten komen. (Foto De Westkrant)
Hoogstins2024

Een fiets- en loopbrug aan de westkant van het IJ kan niet langer wachten. Een tijdelijke brug tussen NDSM (Noord) en Houthaven (West) is de oplossing. Dit stelt een lobbygroep van Amsterdammers die zich al langer bezighoudt met dit onderwerp. 

Amsterdam groeit de komende decennia aan de westkant van het IJ het snelst. De toekomstige definitieve brug die de gemeente aan de westkant wil bouwen staat pas gepland voor 2040. Veel te laat, vinden de initiatiefnemers van de ‘Snelbrug’. Die tijdelijke brug kan volgens hen al veel eerder komen tussen NDSM en de Haparandadam in Houthaven.

Een tijdelijke brug is volgens de initiatiefnemers hard nodig omdat de mobiliteit in Noord vast dreigt te lopen. Het stadsdeel groeit richting 150.000 inwoners. Het aantal reizigers op de pont zal binnenkort op 70.000 per dag uitkomen, zo stellen zij. ‘Een ongekend aantal’.

Ook uit het oogpunt van veiligheid is deze brug dringend nodig, aldus de lobbygroep. “De aantallen ponten die door het uitstel van de Westbrug nodig zijn om deze vervoersstromen op te vangen, worden nautisch te risicovol. Het gevaar van een groot ongeluk door een aanvaring wordt steeds reëler.”

De beweegbare Snelbrug wordt volgens dit voorstel maximaal 9,10 meter hoog. De oversteek over het IJ is 300 meter. “De fietshelling blijft ruim binnen de norm. Ook voor voetgangers is de helling goed te doen.” 

De kosten bedragen tussen de 30 en 50 miljoen euro, denken de initiatiefnemers. Dit bedrag zou hoger kunnen uitvallen, afhankelijk van de eisen van Rijkswaterstaat en de haven. De opbrengsten schat de groep op een half miljard euro in de vorm van tijdwinst, milieu- en gezondheidswinst en stijging van grondwaarde. 

Bij de lobbygroep zijn onder meer betrokken Bas Kok en Ed Eringa (initiatiefnemers Brug over het IJ), voorzitter Florrie de Pater van de Fietsersbond Amsterdam en bestuurder Patty Muller van VoetgangersVereniging Nederland.