‘Stad autoluw en meer woningen? Bezuinig dan niet op ov’

Kritiek Rover op schrappen tramlijnen - Pleidooi voor terugkeer lijn 14 in West

Haal tram 14 terug naar West, zo stelt vereniging Rover. Hier in 2017 nog in de De Clercqstraat. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Het schrappen en verleggen van tramlijnen om te bezuinigen is een slechte zaak. Het GVB moet juist investeren in meer en beter openbaar vervoer. Dat zegt Marinus de Jong, voorzitter van de reizigersvereniging Rover in de regio Amsterdam in reactie op de plannen van het GVB. 

Het ov-netwerk gaat in 2024 ingrijpend op de schop. Minder trams gaan door de binnenstad rijden, zo staat in het concept-plan. Een deel van de reizigers zal vaker moeten overstappen en langer onderweg zijn. Dit is zeer tegen de zin van Rover. “Met een extra overstap jaag je reizigers weg. Het ov moet juist aantrekkelijker worden gemaakt”, aldus De Jong.  

Tram 19 weg
Tram 19 tussen Sloterdijk en Diemen wordt opgeheven; lijn 12 moet met een andere route een deel naar Sloterdijk overnemen. Tram 3 verdwijnt ook, de route moet deels door andere tramlijnen worden gereden. Maar tussen de De Clercqstraat en Zoutkeetsgracht zal straks helemaal geen tram meer rijden; reizigers moeten daar met de bus. 

Auto kopen
Allemaal slecht nieuws, aldus De Jong. Het jaagt reizigers weg uit het ov die vaak niet meer terugkomen, zegt hij. “Ze kopen een auto of gaan gewoon niet meer met de tram, omdat ze het niet meer vertrouwen.” Veel reizigers gebruiken volgens hem geen app, maar gaan op goed geluk naar een bus- of tramhalte. “Die raken straks het spoor bijster.”

Beter openbaar vervoer
De Jong begrijpt niet waarom er moet worden bezuinigd op het openbaar vervoer, terwijl de gemeente inzet op een autoluwe stad en veel woningen wil bouwen. “Dat is idioot. Je moet dan juist zorgen voor meer en beter openbaar vervoer.”

Politieke keuze
Het GVB stelt gedwongen te zijn om te bezuinigen omdat er minder reizigers zijn dan vóór de coronaperiode. Het vervoersbedrijf krijgt geen subsidie en moet de exploitatie betalen uit kaartverkoop. De Jong vindt dat een ‘politieke keuze’. De Vervoerregio Amsterdam kan best geld bijpassen zodat de dienstverlening op peil kan worden gehouden, zo stelt hij. “Andere vervoerders zoals Connexxion krijgen ook geld.”

Twee keer veranderen ‘idioot’
Verder vindt hij het ‘idioot’ om het lijnennet al in 2024 ingrijpend te veranderen, terwijl dat in 2025 waarschijnlijk ook staat te gebeuren omdat de vervoersconcessie in Amsterdam dan opnieuw wordt aanbesteed. “Als je dan toch het lijnennet overhoop gaat gooien, dan moet je dat zeker niet twee keer doen in twee jaar tijd.”

‘Tram 14 terug in West’
En als tram 19 toch wordt geschrapt, dan heeft De Jong wel een idee: laat tram 14 dan terugkomen vanaf Sloterdijk in West en de oude route via de Rozengracht en de Dam naar Artis rijden. Ondanks felle protesten van reizigers werd tram 14 in West en Nieuw-West in 2018 opgeheven, tegelijk met de opening van de Noord-Zuidlijn. 

Verschraling ongedaan maken
Het westelijke deel van lijn 3 -die het GVB dus ook wil opheffen- naar de Zoutkeetsgracht zou overgenomen kunnen worden door lijn 12. Het GVB kan met deze ingrepen de verschraling van het openbaar vervoer in West en Nieuw-West weer een beetje ongedaan maken, aldus De Jong. 

DeWestkrant