Voor duurzame mode moet je in West zijn 

Bestuurder Melanie van der Horst bij de presentatie van de campagne Het Ware Westen. (Foto Richard Mooyman)
Hetwarewesten

West wil het stadsdeel worden van duurzame mode. Onder de titel Het Ware Westen gaf stadsdeelbestuurder Melanie van der Horst dinsdag de aftrap van de campagne Het Ware Westen. Er zijn onder meer vijf moderoutes gemaakt langs duurzame winkels en lokale makers in West.

“Samen willen we ervoor zorgen dat Amsterdam-West een landelijk voorbeeld wordt van een duurzaam winkelgebied”, zei Van der Horst tijdens de presentatie in de winkel Johnny at the Spot in de J.P. Heijestraat. De campagne richt zich op duurzaam en ‘eerlijk’ geproduceerde kleding, vintage kleding en lokaal gemaakte mode en accesoires.

De kledingindustrie is volgens Van der Horst na de olie-industrie de meest vervuilende industrie ter wereld door het gebruik van enorme hoeveelheden zware chemicaliën en water. “Veel consumenten weten nog niet dat ze andere keuzes kunnen maken, zoals tweedehands kleding, mode van gerecycled materiaal en kleding gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden.”

Stadsdeel West, mode-agentschap Charlie + Mary en duurzame ondernemers in West werken samen in de campagne Het Ware Westen om de consument op weg te helpen en te inspireren. West heeft al opvallend veel winkels en makers die duurzame mode bieden, of die bezig zijn met een omschakeling naar een meer verantwoorde collectie. 

Het resultaat is een flyer ‘Shop the good fashion in town’ en de website www.warewesten.nl met de beste adressen voor duurzame mode, verhalen van vooruitstrevende ondernemers, vijf shoppingroutes en tips voor een duurzame garderobe. 

Evenement met duurzame mode op het Bos en Lommerplein in 2018. (Foto Richard Mooyman)
Bouwoverlast