Grote aantallen fietsers en voetgangers steken dagelijks de Jan van Galenstraat over ter hoogte van de Buysbrug. Auto’s hebben voorrang op deze drukke oversteekplaats zonder zebra. Ook al is dit hartje Amsterdam, het wegverkeer mag hier 50 kilometer per uur en menig automobilist rijdt harder.
Buurtbewoners hebben drie jaar geleden al bij de gemeente aangedrongen op maatregelen, maar de oversteekplaats is nog steeds gevaarlijk. Namens een groepje omwonenden drong Sybilla Claus als inspreker bij de stadsdeelcommissie West dinsdagavond aan op snelle maatregelen. Zij wees op een ongeval even verderop op de Tweede Hugo de Grootstraat waarbij een automobilist vermoedelijk met hoge snelheid een 20-jarige scooterrijder doodreed.
Claus pleit voor de aanleg van een zebrapad, voorrang voor fietsers en een verkeersdrempel. Ze zei het een ‘anachronisme’ te vinden dat er nog een soort autosnelweg ligt binnen de dichtstbevolkte wijken van Nederland. “We willen niet langer wachten.” Zij kreeg bijval van de stadsdeelcommissie, die wil dat snel wordt onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn.
Dagelijks bestuurder Ester Fabriek beaamde dat er hier vaak te hard wordt gereden. Zij had een gemeentelijke rapportage opgevraagd uit juni waarin wordt bevestigd dat er gemiddeld rond de 50 wordt gereden, met uitschieters naar 77 en 98.
Ze zei het ‘vervelend’ te vinden dat die rapportage van de centrale stad nooit met de bewoners is besproken. In het ambtelijk stuk wordt gepleit voor maatregelen -zoals het aanpassen van markeringen op het fietspad- maar een zebrapad of verkeersdrempels worden kennelijk niet genoemd.
Fabriek zegde toe dat ze met de bewoners en experts gaat bekijken welke maatregelen op de oversteekplaats mogelijk zijn.