Een frisse start voor OKO in Bos en Lommer

Natalia, de eigenares van OKO. (Foto Patricia Jacob).
Hoogstins2024

Na de coronacrisis nam eigenares Natalia tijd om zich op te laden. Inmiddels is OKO Cultural Melting Point Café weer open en vind je er meer art en design dan ooit.

Zo’n vijf jaar geleden openden de Poolse Ania en Natalia hun zaak op de Admiraal de Ruijterweg. Bij OKO – Cultural Melting Point Café wilden ze culturen, keukens en creatieve activiteiten samen laten komen. Kort na de opening was ik er. Ik genoot er onder meer van een appel gevuld met bospaddenstoelen en zuurkool en van een frisse cheesecake. Ik voelde me er meteen thuis; het was alsof ik binnenkwam bij mijn meest ontspannen en creatieve vrienden.

Verandering
Ania is inmiddels weer terug in Polen. Onder leiding van Natalia zijn de relaxte vibes gebleven, net als de verrassende (Poolse) lekkernijen. Onlangs heeft Natalia wel een verandering doorgevoerd. Ze heeft OKO’s art & design department uitgebreid. Dat ging niet van de een op de andere dag; daar ging een verhaal aan vooraf.

Ups en downs
Dat verhaal gaat terug tot 15 maart 2020, de dag dat de horeca voor het eerst in lockdown moest. Zoals bekend ging de horeca daarna zo’n twee jaar lang steeds weer open en dan weer dicht. Ook voor OKO was dit een tijd van ups en downs. “Ik vond het vooral lastig dat je door de onzekerheid niets kon plannen.” Maar dat niet alleen: Natalia miste ook het contact met mensen. “Vaak stond ik alleen in de zaak. Ik miste het teamwork. Gelukkig kreeg ik veel energie van de klanten.”

Natalia’s keramiek
Om haar gedachten af te leiden van ‘de situatie’ begon ze te keramieken. Kopjes voor ‘gewone’ koffie, ranke mokken voor caffè latte. Natalia was niet te houden. Er kwam een compleet koffieservies uit haar handen. Klanten wilden haar werk zó graag hebben dat ze haar creaties ging verkopen. Daarnaast lijstte ze veel van haar tekeningen in en bood ze die ook aan.

Salamon Art & Design
Ondertussen nam ze de tijd om meer ruimte voor art en design bij OKO te realiseren – een langgekoesterde wens. Ze ging op zoek naar ontwerpers en kunstenaars met wie ze zou kunnen samenwerken. Zo’n drie weken terug was de ‘collab’ met Salamon Art & Design rond. Hun mokken met BoLo-opdruk en Poolse designstukken (theepotten, vazen, meubels) schitteren nu in OKO’s winkel. In dit shopgedeelte vind je ook boeken over Poolse architectuur en cultuur, plus creaties (mokken, tassen) van The Goddess Craft. Het motto van dit Nederlandse merk, ‘we talk boobs’, komt terug in het design.

Persoonlijk contact
Enthousiast leidt Natalia me langs OKO’s art- en designcollectie. Het is bijna niet voor te stellen dat ze er onlangs even doorheen zat. In januari en februari sloot ze haar zaak. “Ik moest me echt even opladen.” Tijdens haar afwezigheid kreeg ze berichtjes van klanten die vroegen of het wel goed met haar ging. “Hartverwarmend. Ik realiseerde me hoe belangrijk een zaak als OKO is. In een hectische wereld, waar veel om geld draait, verlangen mensen naar een plek waar ze welkom zijn, zichzelf kunnen zijn én persoonlijk contact hebben.”

Pierogi pop-ups
Sinds begin maart is OKO weer helemaal terug. “Geen coronabeperkingen meer, lekkerder weer. Het voelt echt als een frisse start.” Voorzichtig maakt ze nieuwe plannen. Zo wil ze binnenkort weer starten met haar pierogi pop-ups op zaterdag. De buurt bleek wel pap te lusten van deze Poolse ravioli.

Zapiekanka’s
Terwijl ze nieuwe plannen smeedt, bakt ze er lustig op los: chocolade-hazelnoot-venkel-blauwebessencakejes, veganistische ‘pasteitjes’ met kimchi, quinoa, pastinaak en vegan cheese (4,50 euro). Ook staan er zapiekanka’s op de kaart, Poolse pizza’s. 30 centimeter lang zijn ze, en belegd met onder meer gerookte kaas, champignons, cranberry-rosemary jam en rucola. “In Polen eten we ze als een after party snack. Het is comfort food. Ik denk dat  iedereen af en toe wel een beetje comfort kan gebruiken, toch?”

DeWestkrant