Het aantal hekjes in de Witte de Withstraat die automobilisten moeten dwingen langzamer te rijden, is gehalveerd. De gemeente wil namelijk kijken of ze echt helpen.
Bewoner René Kamerling van de Witte de Withstraat is met de werkgroep WdW020 de drijvende kracht achter de roodwitte hekjes in de straat die ervoor moeten zorgen dat auto’s in de straat langzamer gaan rijden. Ook liggen er sinds begin dit jaar drempels in de straat. Nu is een deel van deze hekken weggehaald, omdat de gemeente twijfelt aan de effectiviteit van het hekwerk. “Binnenkort komt er meetapparatuur en als dan blijkt dat er inderdaad minder hard wordt gereden, dan komen er weer hekken bij.”
De werkgroep startte nadat vorig jaar een ernstig ongeluk gebeurde in de straat bij de tramhalte. Inmiddels is de tram verdwenen en de werkgroep wil graag een complete herinrichting van de straat, waarbij fietsers en voetgangers voorrang hebben, en de auto te gast is. “De stoepen worden dan verbreed (want fietspad verdwijnt) en dat wordt deels ingevuld met groenplekken. De parkeerplaatsen blijven gelijk”, aldus Kamerling. De bewoners van de Witte de Withstraat vinden inmiddels het stadsdeelbestuur achter zich en hoopt ook dat het college ‘om’ gaat om de straat in te richten zoals de werkgroep wil. “We werken aan twee belangrijke doelstellingen, namelijk vergroening en een minder prominente plek voor auto’s.”
Overigens blijft in de plannen van Kamerling c.s. het aantal parkeerplekken in de straat gelijk. Of de plannen doorgaan, hangt af van financiering. In 2010 werd de Witte de Withstraat al volledig geherprofileerd. Alleen toen is onder meer geen rekening gehouden met het verdwijnen van de tram.