Jonge dromers – Column Melanie van der Horst – dagelijks bestuurder stadsdeel West

Foto stadsdeel West
Hoogstins2024

Als portefeuillehouder Economische Zaken ga ik graag op bezoek bij ondernemers in stadsdeel West. Marktkoopmannen, zzp’ers, start ups, ondernemers die zich inzetten voor duurzaam en circulair. En bij jonge bedrijven die sociaal maatschappelijk en creatief bezig zijn en op de een of andere manier de wereld willen verbeteren. De gemeente steunt sinds dit jaar nieuwe initiatieven die de stad beter en mooier maken met Boost je Buurt. In ieder stadsdeel maakten vier ondernemers kans op financiële steun uit dit project. Natuurlijk ging ik langs bij de vier deelnemers uit West. De eerste, Oma’s Soep, is inmiddels een begrip geworden: soep die voedselverspilling en eenzaamheid onder ouderen tegengaat. De teller staat inmiddels op 34.000 ontmoetingen met ouderen, 36.000 kilo groenten die werden gered van de vuilnisbak en een veelvoud aan geconsumeerde koppen soep. Binnenkort liggen ook de stoofpotjes van oma in de schappen van de supermarkt. Oma zit behoorlijk in de lift en dat is goed nieuws. Galerie Beeldend Gesproken in de Hallen, dat het werk van kunstenaars met een psychiatrische achtergrond aan de man brengt, is ook zo’n mooi voorbeeld van een sociale onderneming die geld verdienen niet als hoofddoel ziet. Het gaat vooral om mensen, kunstenaars in dit geval, en om het verbeteren van hun kansen in de wereld. Onlangs bezocht ik buurthuis Van Wyk in Bos en Lommer. De koffietentjes in West worden steeds hipper, maar voor veel mensen is een latte machiato voor pakweg 4 euro echt onbetaalbaar. Van Wyk houdt het midden tussen een hippe koffietent en een huiskamer, met als verschil dat je voor je kop koffie of thee betaalt wat je op dat moment kunt missen. Hiermee versterken ze de sociale cohesie in de buurt, een geweldige en sympathieke plek om naartoe te gaan. Het vierde project dat ik bezocht, het Jonge Dromers Collectief, heeft MidWest als thuisbasis. Prachtig hoe deze jonge ondernemers erin geslaagd zijn om tijdens de coronacrisis met ‘Zomerdromers’ vele jongeren in West te bereiken en te helpen hun dromen waar te maken. Sommigen droomden ervan om dj te worden en kregen een dj workshop aangeboden. Anderen wilden een keer optreden, ook dat werd geregeld afgelopen zomer tijdens Midzomer Mokum. Maar er was ook een tiener die zei: ‘Mijn droom is om een zinvol leven te leiden.’ En zie: de nieuwe generatie maatschappelijke ondernemers staat alweer op, dankzij het Jonge Dromers Collectief. De komende weken zijn ze zichtbaar in de straten van West met ‘Plakband’, een project om het werk van jonge grafische ontwerpers zichtbaar te maken. Dus houdt de etalages de komende tijd in de gaten en kijk goed naar de namen van de ontwerpers. Want zij hebben de toekomst.

DeWestkrant