Uitslapers kunnen zaterdagochtend om 11 uur nogmaals protesteren tegen het verdwijnen van haltes op buslijn 21 van Centraal Station via de Staatsliedenbuurt naar Geuzenveld. Tientallen bewoners zijn afgelopen donderdag al op de bushalte bij de Aalbersestraat in Nieuw-West op de bus gestapt om te protesteren tegen de nieuwe route.
Het GVB heeft een aantal ‘lussen’ uit de route gehaald en dat is voor bewoners van wijk 10 of De Eendracht in Geuzenveld een onbegrijpelijke beslissing. Vijf haltes in De Eendracht behoorden tot zo’n lus, waardoor bus 21 vanaf 18 juli niet langer door hun wijk gaat.
,,We voelen ons niet gehoord”, vertelt Liesbeth Wit, beheerder van de Facebookpagina ´Bus 21 moet blijven´. ,,Sinds september strijden wij met de wijk om de haltes te behouden, maar het GVB luistert niet naar ons.”
Een buslijn moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo mag de afstand tot de dichtstbijzijnde halte niet groter zijn dan vierhonderd meter. Rijdt een lijn naar een knooppunt, zoals Amsterdam-Centraal, dan is achthonderd meter toegestaan.
Volgens Liesbeth Wit heeft het GVB de afstanden hemelsbreed berekend. ,,Wij kunnen toch niet door grachten en huizen heen lopen? Nu moeten sommigen een kilometer lopen om bij een halte te komen. In onze wijk wonen veel ouderen. Zij zijn slecht ter been. Dit nieuwe beleid staat haaks op het langer zelfstandig thuis wonen.’’
Wit: ,,Zonder ons op de hoogte te brengen, is wijk 10 losgekoppeld van Geuzenveld. Wel zijn de Tuinen van West en sportpark De Eendracht bij ons gebied gerekend. Door deze gebieden aan De Eendracht te koppelen, is de wijk vergroot. Hierdoor is de bevolkingsdichtheid heel laag geworden en kon het GVB makkelijker zeggen: haal de lus er maar uit.”
Zaterdag is Wit van plan om in ploegen in te stappen bij de Aalbersestraat. Vanaf daar rijden de passagiers mee tot de Colijnstraat. ,,Dit herhalen we drie keer. Op die manier bootsen wij na wat er in de spits gaat gebeuren. Bij de haltes en verder in het traject zal vertraging ontstaan als veel mensen tegelijkertijd instappen. Daarnaast zullen gevaarlijke situaties ontstaan in de toekomst, omdat er geen overzichtelijke oversteekpunten zijn bij de halte in de Aalbersestraat.”
Liesbeth Wit vermoedt dat wijk 10 in de toekomst niet de enige in Amsterdam zal zijn zonder buslijn. ,,De visie van het GVB is om over een paar jaar zo min mogelijk bussen te laten rijden in de stad. Reizigers moeten zo veel mogelijk trams en metro’s nemen en de Noord-Zuidlijn staat hierbij centraal. En daardoor worden wij als buitenwijk vergeten.”