Buurtbewoners zien in het verdwijnen van tram 7 uit de Witte de Withstraat een kans om de straat veiliger en groener te maken. Zo moet er een maximumsnelheid komen van 30 kilometer per uur voor wat door omwonenden een ‘racebaan’ wordt genoemd. Dit initiatief op de website Stem van West had woensdag al 375 steunbetuigingen vergaard. De kans is groot dat het voorstel zal worden besproken door de bestuurscommissie West.
Tram 7 gaat verdwijnen uit de Witte de Withstraat en de Jan Evertsenstraat in De Baarsjes. Lijn 7 gaat voortaan rijden over de Hoofdweg. Het GVB kan zo geld besparen op onderhoud aan de rails in de Witte de Withstraat. Die zullen worden verwijderd. Maak de Witte de Withstraat groene loper naar de Chassébuurt, zo stelt buurtbewoner Rene Kamerling voor op Stem van West.
Het verdwijnen van tram 7 noemt Kamerling vervelend, maar ook ’een kans op een veilige en groene leefstraat’. Hij stelt dat de Witte de Withstraat nu vooral een verbindingsstraat is tussen de Jan Eef en de Kinkerstraat. Auto’s rijden er hard, en vanwege de tramverbinding waren verkeersdrempels en grotere bomen nooit mogelijk. In steunbetuigingen klagen buurtbewoners er ook over dat de straat een ’racebaan’ is.
De maximumsnelheid moet volgens het voorstel omlaag naar 30 kilometer per uur, met scooters op de rijbaan. Verder zouden er verkeersdrempels, meer zebrapaden en fietsparkeerplekken moeten komen. Ook kunnen er volgens Kamerling straks dikke bomen worden geplant.
Kamerling memoreert dat de Witte de Withstraat ooit werd verkozen tot lelijkste van Amsterdam, maar dat vintagewinkels en horeca de straat inmiddels laten bruisen. Door het verdwijnen van de tram kan de straat volgens hem nu worden veranderd in een veilige en groene ’leefstraat’.
Binnen korte tijd leverde het voorstel 375 stemmen op. De bestuurscommissie West bespreekt elke maand het bewonersidee dat de meeste stemmen heeft behaald.