Mede-oprichter Ton Heijdra van Museum Het Schip in de Spaarndammerbuurt is op 72-jarige leeftijd overleden. Stadsgeograaf Heijdra was een groot liefhebber van bouwstijl de Amsterdamse School. Samen met echtgenote Alice Roegholt stond hij aan de basis van het museum. Voor zijn verdiensten werd hij in 2024 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Heijdra woonde ook ruim 20 jaar in wooncomplex Het Schip, waar hij actief was in de bewonerscommissie, schrijft Museum Het Schip in een In Memoriam. “Hij sprak vol lof en bewondering over ‘zijn’ Spaarndammerbuurt. Heijdra stond bekend als een fijne buurman en betrokken medebewoner, altijd bereid om kennis te delen en zich in te zetten voor de gemeenschap.”
Heijdra kwam in 1972 naar Amsterdam om sociale geografie te studeren. De rode draad door zijn werk vormde zijn overtuiging dat ook de wijken buiten het historische centrum een eigen rijkdom, identiteit en geschiedenis dragen, aldus Het Schip. Hij schreef tientallen boeken en een grote hoeveelheid artikelen over Amsterdamse buurten en wijken. Ook stippelde hij fiets- en wandelroutes uit.
“Ton wilde mensen meenemen in een verhaal, en dat lukte hem als geen ander”, aldus Het Schip. “Met groot enthousiasme sprak hij voor het brede publiek over stedenbouw, volkshuisvesting, (toegepaste) kunst en architectuur. Hij deed dat alsof hij de toehoorders toesprak vanaf een zeepkist — bevlogen, rechtvaardig en altijd dicht bij zijn publiek. Zijn hart lag bij de Amsterdammer en zijn boodschap was even eenvoudig als fundamenteel: iedereen moet mooi kunnen wonen.”
Museum Het Schip groeide mede door Heijdra uit tot een nationaal en internationaal erkend museum. Het museum begon in 2001 op kleine schaal in het postkantoor in het complex van architect Michel de Klerk. Dankzij zijn belangeloze inzet groeide het museum in 2016 uit tot een volwaardig instituut in het voormalige schoolgebouw van het complex, schrijft Het Schip.
Niet alleen zijn kennis, maar ook zijn persoonlijkheid maakte Heijdra geliefd. “Hij stond bekend om zijn warmte, zijn onbaatzuchtigheid en zijn kleurrijke, eigenzinnige manier van kijken. Hij was wars van volgzaamheid en leeg intellectualisme.”





















