Kinkerstraat gaat autoluw(er) worden

De Kinkerstraat nu, met het fietspad naast de galerij.
Doneer

Fietsstraat of stadsstraat?, dat is de vraag. Vanavond presenteert stadsdeel West op een buurtbijeenkomst twee varianten van een vernieuwde Kinkerstraat: een fietsstraat waar de ‘auto te gast’ is, of een ‘stadsstraat’ waar nog wel plek is voor de auto, maar waarop een fietsstrook het wegdek moet delen met een strook voor auto en tram.
In ieder geval zal het fietspad naast de galerij verdwijnen en moeten fietsers de weg op.
Ook gaan in de straat de parkeerplekken weg en komt er alleen ruimte voor laden en lossen. Het stadsdeel wil in ieder geval ‘meer groen’ en ‘meer ruimte voor meer fietsers en wandelaars’. Begin vorig jaar sneuvelden er al dertig autoparkeerplekken in de straat, ten gunste van fietsparkeren.
Wat voor soort straat de Kinker gaat worden, kunnen bewoners straks kiezen via een online stemproces. Ook kunnen ze op 23 januari ‘op straat’ komen stemmen onder het genot van koffie, thee en een koek bij kraampjes van het stadsdeel. Verder is er, om de burgers mee te laten denken bij het ontwerpen van de straat, woensdagavond een ontwerpsessie gepland in De Hallen. Hier is te zien waar en wanneer.

Kinkerstraat als stadsstraat (beeld: Stadsdeel West)
Kinkerstraat als fietsstraat (beeld: Stadsdeel West)