Vijf gewonden in Jan Eef door vergiftiging koolmonoxide

Foto Richard Mooyman
Doneer

Met de dalende temperaturen loopt het risico op koolmonoxidevergiftiging weer op. Vanmiddag moesten vijf personen uit een winkel in de Jan Evertsenstraat met een koolmonoxidevergifting naar het ziekenhuis worden gebracht. Oorzaak volgens de brandweer was een slecht onderhouden cv-ketel.

Enkele dagen geleden moest vanuit een woning in de Curacaostraat ook al iemand met een CO-vergiftiging naar het ziekenhuis worden vervoerd. Een andere aanwezige kon ter plekke worden behandeld. Het alarm van een koolmonoxidemeter van het ambulancepersoneel ging af in de woning. Vermoedelijk was een defecte geiser de oorzaak.

Het reukloze koolmonoxide ofwel CO staat bekend als sluipmoordenaar. Inademing kan ernstige lichamelijke gevolgen hebben. Jaarlijks vallen er in Nederland gemiddeld elf dodelijke slachtoffers. De eerste symptomen zijn volgens de brandweer vaak lichte hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en vermoeidheid. Ook een verward of slaperig gevoel en versnelde hartslag hoort bij de verschijnselen, evenals later bewustloosheid en coma.

Via deze link meer over de gevaren van koolmonoxide.