Waarom iedereen zou moeten hardlopen met een pleister op z’n mond

Hoogstins
Je wordt er sterk en slank van en het is supergoed voor de conditie. Maar leuk is vaak anders. Leer in Amsterdam-West hoe je meer zin kunt krijgen in hardlopen en hoe je door inspanning kunt ontspannen. Twee professionals geven tips, ook dus over lopen met een pleister op je mond.
Hoe heb ik ooit een afspraak kunnen maken voor maandagochtend negen uur om te gaan hardlopen? En dan ook nog in een clubje. Maar afspraak is afspraak en zuchtend vis ik mijn outfit van de waslijn en ga naar het Rembrandtpark. Daar wacht de montere Nina James van Mindful Run mij op, samen met lotgenoot Maartje.
‘Meer in het hier en nu lopen, waardoor je je hoofd leegmaakt en meer geniet van het moment.’ Dat belooft Mindful Run. Ik ben benieuwd naar hoe je meer kunt genieten van hardlopen. Mij gaat het vooral om het gevoel daarna, en de kick van het idee dat je kilometers hebt gemaakt. Maar genieten tijdens het hardlopen zelf, nee.
We mogen onze jassen aanhouden. “We gaan ook veel stilstaan”, zegt Nina. Dat klinkt in ieder geval aanlokkelijk. “Het doel van een cursus mindful hardlopen is ook niet de tien kilometer binnen het uur lopen, maar ontspanning zoeken in het lopen.” Lotgenoot Maartje hoopt dat ze rennen ooit nog eens leuk gaat vinden, want eigenlijk houdt ze er niet zo van.
Overigens beginnen we hélemaal niet rustig aan. Na even warmlopen doen we een heuse warming-up met squatten (wijdbeens kniebuigingen maken) en planken (opdrukken). Precies, wat je al die bootcampclubjes in het park ziet doen. Daarna mogen we lekker wandelen, maar dan wel met een opdracht: luisteren naar de geluiden in het park. Ik hoor de A10 razen en de sneltram suizen. En natuurlijk hoor ik vogeltjes. Dat zijn gangbare geluiden van de stad, maar daar heb je in het dagelijks leven nooit aandacht voor.
Na nog wat van dit soort mindfulnessoefeningen beginnen we aan de hoofdmoot van de training: leren door je neus te ademen. Niet dus door de neus in- en door de mond uit, zoals veel hardloopgoeroes je leren. Wie door zijn neus in- én uitademt krijgt volgens Nina per ademhaling meer zuurstof binnen, zo’n tien tot twintig procent. Er gaat zo meer zuurstof naar de spieren, waardoor het zogenaamde aerobe uithoudingsvermogen beter wordt. Bovendien: door de neus uitademen gaat langzamer, waardoor de ademhaling rustiger wordt. Je loopt volgens Nina relaxter en je conditie wordt er ook nog beter van. Bovendien filtert de neus de lucht die het lichaam binnenkomt.
Om te zorgen dat we toch niet gaan smokkelen, krijgen we een stuk Leukoplast op onze mond geplakt. Nina tekent er nog een lachend mondje op. Het laat niet onverlet dat ik mijn hoofd wegdraai bij iedere fietser die voorbij komt. Je loopt namelijk best voor schut. Tijdens het lopen krijg ik het gevoel dat ik te weinig lucht heb en moet ik de neiging bedwingen om de pleister weg te trekken. Maar eenmaal in cadans, is het best te doen.
Hoewel: ademen door je neus zorgt voor overactieve neusslijmvliezen en het snot loopt mijn neusgaten uit. Een kwestie van oefenen met snuiten, zegt Nina. Mannen doen dat namelijk ook ongegeneerd. Zijn wij vrouwen toch niet zo gewend.
Ik ben verbaasd dat de hardloopsessie al is afgelopen. We sluiten af met een Zonnegroet uit de yoga en een meditatie. Inmiddels snak ik naar een kop koffie en ontbijt. Maar tijdens het stilzitten gaat de trek vanzelf weer weg. Verkwikt ga ik naar huis.
Tijdens de eerste hardloopsessie daarna in mijn eentje besluit ik zelf ook uitsluitend door mijn neus adem te halen. Ik houd het de hele Baarsjesweg (1 kilometer) vol. Het lopen gaat daardoor, ja, toch iets bewuster.
De eerstvolgende cursus Mindful Running begint op vrijdag 7 april om 10.00 uur. Kijk voor meer info op https://www.mindfulrun.nl/nieuw-west/
Ren je zen
Kyra Walhof heeft een massagepraktijk in Reiki- en ontspanningsmassage aan de Haarlemmerweg in West en weet dus als geen ander hoe je ‘zen’ wordt, ook bij het hardlopen. Ze geeft tips voor hoe je lekker ontspannen kunt rennen.
Lopen kan altijd
Hardlopend de boodschappen doen of op bezoek gaan bij een vriendin. Voor Kyra is het een onderdeel van haar leven. Ze rent bijvoorbeeld iedere ochtend naar haar werkplek om daar alles al klaar te zetten en de verwarming aan te doen.
Heb er lol in
Beginners moeten volgens Kyra gaan hardlopen omdat ze het leuk vinden en niet omdat het moet. “Het plezier moet het basisgevoel zijn.” Motivatie die ‘in je hoofd’ zit -zoals afvallen of het idee dat je een betere conditie wilt hebben- moet niet het enige zijn. Groot voordeel van hardlopen is dat wie eraan begint, snel vooruitgang boekt en dat motiveert natuurlijk ook. “Maar je moet het ook voelen. Het bijvoorbeeld lekker vinden om buiten te zijn. Bedenk: ‘waarom loop ik, en wat vind ik er lekker aan?”
Zoek de balans
Kyra trainde beginnende hardlopers via een hardloopwinkel en inmiddels zijn heel wat leden van die clubs haar in afstand voorbijgestreefd. “Die lopen al halve en hele marathons, maar voor mij ligt de grens op tien kilometer.”
Nu geeft ze op individuele basis hardlooptrainingen aan mensen die willen beginnen. Vaak haalt ze daar elementen uit yoga bij. Bijvoorbeeld doordat ze deelnemers laat voelen hoe ze heel bewust hun voeten afwikkelen. Of ze vraagt de hardloopbeweging vertraagd te doen. “In feite is het een valbeweging, waarbij je in balans moet blijven.” Gevoelsmatig corrigeert ze ook de houding van lopers. “Veel mensen lopen met opgetrokken schouders, als je dat corrigeert loopt dat toch meer ontspannen.”
Een pijntje is niet meteen een blessure
Wie niet gaat lopen omdat hij vooraf pijntjes voelt, zou het volgens Kyra toch gewoon moeten proberen. Pijntjes gaan vaak tijdens het lopen over, zegt Kyra. Lopers die blessures hebben, leert ze meer vertrouwen te hebben in hun lijf. “Je lichaam wil het beste voor jou.” Wie zijn lichaam beter leert kennen, kan een blessure vaak voor zijn. “Je maakt dan keuzes vanuit de wijsheid van je lijf. Daarmee komt het meestal niet zover dat je voorbij je grenzen gaat.”
Doneer