Amsterdam Marketing promoot West

Molen De Otter (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Meer bezoekers naar West trekken, Nederlanders en buitenlandse toeristen. Dat is een van de doelstellingen van Amsterdam Marketing, ook bekend als I AMsterdam. De organisatie is op zoek naar ’verborgen parels’ in het stadsdeel die kunnen worden gebruikt in de marketingcampage voor West.

Tijdens een bijeenkomst in Podium Mozaiek maandagavond lichtte Amsterdam Marketing de nieuwe buurtencampagne toe. De organisatie wil de bezoekers (17,6 miljoen per jaar) beter over de stad gaan spreiden. West en andere buurten buiten het centrum krijgen meer aandacht bij het promoten van de stad.

Om meer bezoekers te verleiden naar West te komen, wil Amsterdam Marketing eerst op een rijtje zetten wat dit stadsdeel onderscheidt en aantrekkelijk maakt. Genodigden op de bijeenkomst, waaronder ondernemers en culturele instellingen in West, werd gevraagd om met suggesties te komen. Zij konden die inleveren op een papiertje.

Een paar suggesties die maandagavond al door bezoekers werden gedaan: de architectuur van de Amsterdamse School, Museum Het Schip en de regelluwe Jan Evertsenstraat waar experimentele winkels en horeca ontstaan. Ook het kraakverleden in de Staatsliedenbuurt en de rebelsheid van West verdienen aandacht, vonden enkele aanwezigen.

Veel bezoekers aan Amsterdam willen de eerste keer de toeristische highlights bekijken, vooral in het centrum. Maar als ze terugkomen voor een tweede of derde keer -en dat zijn er nogal wat- dan willen ze het liefste een paar leuke buurtjes ontdekken, aldus marketing-directeur Geerte Udo. ’’We moeten dan wel gaan kiezen welke parel we in de etalage willen zetten.’’

’’Vijftig procent van de bezoekers is herhaalbezoeker’’, aldus Nico Mulder, manager Consumer Marketing. In de praktijk zijn dat vooral Nederlanders, Duitsers, Britten en Amerikanen die voor een groot deel uit steden komen. ’’Mensen gaan vaker en dan korter op reis. Ze gaan dan op zoek naar authentieke ervaringen, naar plaatsen waar ze als een local gezien worden.’’

Suggesties voor verborgen parels, iconen en hotspots in West kunnen worden gestuurd naar partner@iamsterdam.com Ook omschrijvingen van het karakter van West zijn welkom, evenals datgene wat West onderscheidt van andere buurten in de stad.

DeWestkrant