Op de oude tramhaltes in de Witte de Withstraat komen planten. De rijbanen waar auto’s de straat inrijden, worden aangepast. Daar komen groenvakken en fietsparkeerplekken. De werkzaamheden duren tot 28 juli, zo meldt stadsdeel West in een brief aan omwonenden.
In 2017 werd de route van tramlijn 7 door de Witte de Withstraat opgeheven. Buurtbewoners in De Baarsjes dringen al jaren aan op een veiligere en groenere inrichting van de straat. Het stadsdeel nam al wel tijdelijke snelheidsbeperkende maatregelen, zoals de plaatsing van hekken en betonblokken, en de invoering van een maximum-snelheid van 30 km/u.
Het wachten was op maatregelen die de Witte de Withstraat definitief een ander aanzien geven. Met het veranderen van het oude tramhaltes in plantvakken is daarmee vorige week een begin gemaakt. De tegels zijn eruit gehaald, de planten komen in september of oktober. Het is nu nog te warm voor jonge plantjes, aldus het stadsdeel.
Het inrijden voor autoverkeer bij de Jan Evertsenstraat en de Postjesweg wordt aangepast, aldus het stadsdeel. De rijbaan aan de kant van de Postjesweg wordt smaller zodat auto’s minder hard de straat inrijden, staat er in de brief. In de vrijkomende ruimte is plaats voor extra fietsparkeerplaatsen, een laad- en losplek en een groenvak.
Aan de kant van de Jan Evertsenstraat is een aparte rijbaan voor auto’s die de Witte de Withstraat inrijden. “Deze rijbaan halen we weg. Auto’s rijden straks over de oude trambaan de straat in. Verkeer dat de straat uitrijdt moet hier rekening mee houden en kan dus niet te hard rijden”, aldus de brief. In de ruimte die vrijkomt, komen extra fietsparkeerplaatsen en een groenvak.
Witte de Withplein
Buurtbewoners dringen verder al langer aan op vergroening van het Witte de Withplein. De vergroening van het plein laat op zich wachten. Dit heeft te maken met de ontwerprechten die kunstenaar Hans van Houwelingen tot 2028 heeft op het eigen kunstwerk en het plein. Over een aanpassing moet het stadsdeel het eerst eens zien te worden met de ontwerper.