De pindakaas-baas van West

(foto: Patricia Jacob)
GoHealthClubsAmsterdam

Oost mag dan de Pindakaaswinkel hebben, maar wij hebben mooi wel Nutorious, het splinternieuwe pindakaasimperium van Emiel Gerardu. Deze dertiger uit de Baarsjes verslond als kind al stapels witte boterhammen met pindakaas. Toen hij ouder werd, maakte hij er tosti’s mee. Tijdens zijn maandenlange reis door Zuid-Amerika zaten er twee potten Calvé in zijn rugzak. “Pindakaas is lekker smeuïg, geeft energie en ruikt geweldig”.

Ondanks zijn enthousiasme voor ‘gewone’ pindakaas, had hij het idee dat het nog beter kon en ging hij op zoek naar de ultieme pindakaas. Die pindakaas moest rotzooivrij zijn, en spannend smaken. Daarnaast moest het meer zijn dan alleen maar broodbeleg. Toen zijn speurtocht vorig jaar nog niets had opgeleverd, nam hij het heft in eigen hand. In zijn keuken experimenteerde hij net zolang met vers gebrande pinda’s, zeezout en kokosolie totdat hij de perfecte pindakaas proefde.

Sinds drie weken is zijn creatie online te koop (5,99 euro per pot, exclusief bezorgkosten) en bij door hem geselecteerde zaken, zoals Koala Republic in de Jan Eef, Goût Deli in de Pijp en X Bank, de concept store van hotel W in de Spuistraat. Nutorious is ook in het buitenland verkrijgbaar. Check Winkel van Sinkel in Hamburg!

Inmiddels heeft Emiel zijn keuken in de Baarsjes ingeruild voor de Kitchen Republic, een werkruimte voor food-start-ups in de Houthavens. Hij maakt er biologische pindakaas in drie smaken: honing en kaneel, witte peper en chilipeper met sambal. De eerste smaak is mijn favoriet. Die iets zoete en subtiel kruidige pindakaas is hartstikke lekker met yoghurt, granola en granaatappelpitjes. De witte peper-pindakaas doet het goed in de wok, samen met stukjes kipdijfilet, fijngesneden bosui en zoete ketjap. Die pittige variant lijkt me ideaal voor gado gado-saus of in de pad thai.

In de toekomst wil hij meer smaken ontwikkelen en zijn verkooppunten uitbreiden. Zijn droom: een Nutorious Peanut Butter Store in het centrum. Emiel was eerder bedrijfsleider van een Scotch & Soda-kledingwinkel en zette in Amsterdam een shop rond mineraalwater Marie-Stella-Maris op. “Ik ben en blijf een retailman. Ik wil contact met klanten hebben en ze blij maken met mijn product.”
http://www.nutorious.nl