De Westkrant bestaat nu vijf jaar. Steeds meer lezers weten ons digitaal buurtmedium te vinden. Dankzij donaties kunnen we ook dit jaar dagelijks nieuws uit West en Nieuw-West blijven brengen. Gratis, betrouwbaar en geschreven door betrokken buurtbewoners. Een kijkje in onze keuken, met cijfers van het afgelopen jaar.
Ons voortbestaan is voor een groot deel danken aan financiële bijdragen van lezers. In onze zoektocht naar een verdienmodel om De Westkrant in de lucht te houden, zijn we eind 2017 begonnen met het werven van donateurs via onze site. Lezers kunnen een bedrag doneren van minimaal € 5,-. Dat kan eenmalig, of per maand, kwartaal of jaar. Hartverwarmend was het om te zien hoeveel vrijwillige bijdragen er binnenkwamen.
In 2018 ontving De Westkrant € 3968,50, bijna vierduizend euro dus. In 2019 haalden we net ietsje meer op: € 3980,-. En was in 2018 het aantal incidentele donaties groter, in 2019 kwam het meeste geld van vaste donateurs die op regelmatige basis een bedrag storten. Goed nieuws, want dat betekent dat onze basis stevig is.
Met het geld uit de donaties kunnen we De Westkrant blijven draaien. Dat betekent dat we onze freelancers een bescheiden vergoeding kunnen betalen, de techniek op orde kunnen houden en de wekelijkse nieuwsbrief kunnen uitsturen. Verder zorgen ook sponsors en adverteerders voor inkomsten. Daar zijn we heel blij mee, maar het is lang niet voldoende voor de vele uren die wij zelf als professionele journalisten maken om actueel, betrouwbaar en betekenisvol buurtnieuws te brengen.
Heel eerlijk? Het is niet altijd makkelijk om dit ‘liefdewerk oud papier’ jarenlang vol te houden zonder dat daar noemenswaardige inkomsten tegenover staan. Lokale journalistiek is geen vetpot en we zijn weliswaar idealisten, maar eten moeten we ook. Natuurlijk is het wel eens in ons opgekomen om te stoppen, zodat we meer tijd overhouden voor werk dat wel lucratief is. Maar we vinden ook dat West een onafhankelijk buurtmedium verdient, en houden dus vol. Aan onze lezers zal het niet liggen. Maandelijks noteren wij rond de 30.000 bezoekers van onze website, met uitschieters naar boven. Het aantal abonnees van onze nieuwsbrief nam opnieuw flink toe, tot ruim 3.000. Zij krijgen het nieuws wekelijks rechtstreeks in hun mailbox. Dat past in ons streven om minder afhankelijk te worden van dominante sociale media zoals Facebook. Ongeveer een derde van onze lezers vindt ons nu via Facebook en Twitter. Een derde kijkt rechtstreeks op onze site, terwijl nog eens een derde via Google en de nieuwsbrief op onze site terechtkomt.
We denken na hoe we De Westkrant komend jaar weer beter en leuker kunnen maken. Heb je ideeën of suggesties? Mail ons op mail@dewestkrant.nl En blijf ons steunen!
Martine de Vente en Richard Mooyman
PS Ben je ondernemer of maatschappelijk actief? De Westkrant is hèt medium om jouw bedrijf, dienst of initiatief onder de aandacht te brengen. Je steunt daarmee ons buurtmedium en genereert meer aandacht en naamsbekendheid. Als dát geen win-win is…