Gemeente ziet kans voor autoluw Oud-West en Westerpark

De Clercqstraat Amsterdam-West
Fietsers proberen over te steken in de De Clercqstraat. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Met een reeks maatregelen -waaronder mogelijk een proef met tolheffing- kunnen Oud-West en Westerpark worden omgevomd tot autoluwe wijken. Circa de helft van het autoverkeer in deze buurten hoeft hier helemaal niet te zijn. Dat concludeert het college van B en W op grond van een uitgebreid onderzoek in samenwerking met TomTom.

Uit analyses van miljoenen autobewegingen rond de Nassaukade en Stadshouderskade blijkt dat 40 tot 60 procent geen bestemmingsverkeer is. Die conclusie wordt getrokken onder meer op basis van kentekenonderzoeken. Door ‘circulatiemaatregelen’ kan dit doorgaande verkeer volledig uit wijken rond het centrum worden geweerd, zo schrijft het college aan de gemeenteraad.  

Naast Oud-West en Westerpark zouden het Centrum, De Pijp, het Museumkwartier en de Plantage autoluwe wijken kunnen worden met 40 tot 60 procent minder verkeer. De automobilist is er dan te gast, terwijl meer ruimte ontstaat voor voetganger, fietser en openbaar vervoer. Als mogelijke maatregelen worden genoemd 1-richtingsverkeer en een andere inrichting van straten met een maximum-snelheid van 30 km/u. Ook fietsstraten zijn een optie. Het college ziet ook wel iets in een proef met tolheffing om verkeer uit de binnenstad te weren.

Automobilisten die toch niet in deze wijken hoeven te zijn, moeten erlangs worden geleid over hoofdwegen, zo valt er te lezen. Maar daar is het vaak al razend druk. Om te vookomen dat het verkeer vastloopt moet de capaciteit en doorstroming van hoofdwegen worden verbeterd, zo stelt het college. De Overtoom wordt als een van de knelpunten genoemd. Maar er zijn volgens het college ‘kansrijke oplossingen’ om de capaciteit en doorstroming te vergroten, waaronder het optimaliseren en zelfs uitzetten van verkeerslichten.

De resultaten van het onderzoek zijn onmisbaar bij de toekomstige vormgeving van de autoluwe ambities in de stad, aldus het college. Het ligt voor de hand dat GroenLinks, dat zich inzet voor een autoluwe stad, het rapport op tafel legt bij de onderhandelingen met D66, PvdA en SP over een nieuw college. GroenLinks kwam bij de raadsverkiezingen in Amsterdam als grootste partij uit de bus.