Kledingboetiek en ‘buurtcentrum’ Jacqueline stopt na 40 jaar: ‘Klap voor Amsterdam’

Jacqueline Boekwijt (links) met medewerkster Lia Puijk voor haar boetiek in de De Clercqstraat. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

De opheffingsuitverkoop is volop bezig. Boetiek Jacqueline in de De Clercqstraat gaat ermee stoppen. De onvermoeibare Jacqueline Boekwijt (77) gaf in haar winkel in damesmode uitgebreid persoonlijk kledingadvies, maar fungeerde ook als een soort buurtcentrum. Na al die jaren zal ze de winkel en de klanten gaan missen. “Voor mijn klanten is het ook een verschrikking. Het wordt een klap voor Amsterdam”, zo klinkt het zelfverzekerd.

Jacqueline is nog ‘hartstikke vief’ en houdt van haar werk. “Het voelt als een hobby.” Toch besloot ze om te stoppen omdat het huurcontract straks met vijf jaar moet worden verlengd. “Ja, en dan ben ik 83. Ik kreeg een koper en ben daar tevreden mee.” Wat er in de winkel komt? Een botox- en fillerskliniek, zegt Jacqueline.

No-go area
Het tekent de veranderingen in de buurt. Ze begon haar winkel in Osdorp en verhuisde in 2004 naar de De Clercqstraat. “Het was hier toen nog een soort no-go area. Een beetje een drugsbuurt. Ik heb het zien veranderen. De etage boven de winkel kostte eerst 400 euro per maand, nu gaat het naar 1800 euro. Het is doorgeschoten allemaal. Een gewone bakker of slager is er niet meer.” 

Contact van mens tot mens
Door de opkomst van internet en de coronajaren was het al lastiger geworden om een kledingzaak te hebben, aldus Jacqueline. Online verkopen is niks voor haar, ze heeft er een hekel aan. “Ik houd van contact van mens tot mens. Mijn winkel was een soort huiskamer voor de buurt. Ik was hier verkoopster en ook wel psychiater.” Voor klanten stond niet alleen koffie en thee, maar ook een wijntje klaar.

Volkstuintje
Jacqueline is niet van plan om te verdwijnen achter de geraniums, zo verzekert ze. Ze blijft zingen en actief in het theater. Ook zorgt ze voor de kleding van het Zeedijkkoor. En ze heeft een volkstuintje gekocht. Na de sluiting van de boetiek wil ze trouwe klanten gaan uitnodigen op de volkstuin. “Om herinneringen op te halen.”

DeWestkrant