Teabar T’s in De Baarsjes lanceert theezakjes van eigen merk

Theestek in Jan Evertsenstraat wil nieuwe markt aanboren

Nazish Saleem in Teabar T's, de zaak die hij met zijn jeugdvriend Sufian Alariachi heeft opgericht. (Foto Patricia Jacob).
Hoogstins2024

De oprichters van Teabar T’s in De Baarsjes willen meer filialen in Nederland én het Midden-Oosten openen. In hun zaak schenken ze vooral losse thee, maar vanaf eind februari hebben ze ook hun eigen theezakjes. “Als ondernemer wil je vooruit en je merk uitbouwen.”

“De coronatijd was pittig, maar er zijn ook mooie dingen uit voortgekomen”, zegt Nazish Saleem. Samen met zijn jeugdvriend Sufian Alariachi begon hij in 2016 Teabar T’s in de Jan Evertsenstraat 89. Terwijl heel Nederland met mondkapjes rondliep, kregen ze in 2021 de kans om een tweede filiaal te openen in een groot winkelcentrum in Abu Dhabi. “We hebben die kans met beide handen aangepakt. Abu Dhabi staat open voor nieuwe ontwikkelingen en is innovatief bezig. Wij zijn nu ook in gesprek over een filiaal in Riyad, Saoedi-Arabië.”

The Avocado Show
Terwijl ze de papieren regelden voor T’s in Abu Dhabi, deden ze er ook alles aan om T’s in De Baarsjes overeind te houden. “Hoe moeten we hieruit komen? En, als we eruit komen, hoe moeten we dan verder? Die vragen hielden ons bezig.” Eén ding wisten ze zeker: ze wilden niet meer te afhankelijk zijn van een horecasetting. Ze besloten meer aan retail te gaan doen. Hun winkeltje bij T’s werd uitgebreid en kreeg een prominentere plaats: vooraan, tegenover de deur. Daarnaast openden ze een webshop en besloten ze zich meer op de horeca te gaan richten. Inmiddels leveren ze aan klanten als The Avocado Show en sterrenrestaurant ‘t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht.

Lancering theezakjeslijnen
In coronatijd brainstormden ze ook over nieuwe produkten. Ze hadden gelezen dat 80 procent van de Nederlanders thee trekt van theezakjes. Dáár moesten ze iets mee. Immers, zij verkochten ‘slechts’ losse thee. Ze voegden de daad bij het woord en eind februari kun je het resultaat van hun inspanningen zien; ze zullen dan hun splinternieuwe theezakjeslijnen lanceren. “We zijn er trots op. Als ondernemer wil je vooruit en je merk uitbouwen. Met deze nieuwe collecties doen we dat.”

Rose meets Jasmine
Bij het ontwikkelen van de twee lijnen werkten ze onder meer samen met koffiemerk Lavazza, een afnemer én leverancier van T’s. “Onze contactpersoon was meteen enthousiast toen wij vertelden dat we theezakjes wilden gaan verkopen.” T’s gaat premium en classic theezakjes op de markt brengen. Van de twee collecties biedt de premium-lijn de hoogste kwaliteit. “Je krijgt dan losse thee in pyramidevormige zakjes. De classic-lijn is goedkoper. Het is thee voor iedere dag.” Nazish legt uit dat de thee in de zakjes biologisch is en afkomstig is van fairtrade. Verder zijn de zakjes volledig biologisch afbreekbaar. Zijn favoriete smaken zijn Berry White, Wild Orange Oolong en, vooral, Rose meets Jasmine. “Een groene thee met de zoete smaken van jasmijn en roos. Je proeft ook een beetje kardemon. Dat kruidige geeft de thee iets exotisch.” De theezakjes zijn online en in de winkel verkrijgbaar. “Hoewel het idee voor de theezakjes in De Baarsjes is ontstaan, hebben we de verpakking een internationale uitstraling gegeven.”

Hotelwereld
Met de theezakjes willen de ondernemers een nieuwe markt aanboren. “Voorheen moesten we ‘nee’ zeggen tegen hotels. Maar voortaan kunnen we ze wél bedienen. Elke ruimte in een hotel heeft een andere theebehoefte. In een restaurant past losse thee. Voor de kamers heb je theezakjes nodig, de premium-variant. Het personeel geef je theezakjes uit de classic-lijn. We kunnen een totaalpakket leveren.” Aan welke hotels denken ze? “We hebben een lijst gemaakt. Pas liep ik langs het Conscious Hotel in het Westerpark: mooi hotel, goede locatie. We zouden de keten graag als klant hebben.”

Rustpunt
In Amsterdam willen ze uitbreiden met twee tot drie T’s. Waarschijnlijk komt de teabar ook elders in Nederland. “In grote steden als Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In dorpjes passen we minder goed: we hebben die urban vibe nodig.” Te midden van de drukte in De Baarsjes vind ik T’s een rustpunt. Ik ben niet de enige. “Ik merk dat mensen onze zaak relaxed vinden. We willen dat vrouwen met of zonder hoofddoek zich er thuis voelen. Gezinnen met kinderen zijn ook welkom, net als opa en oma met of zonder kleinkinderen. T’s hoeft geen hipster-tent te worden of een zaak waar alleen maar millennials komen. Hoe diverser, hoe beter.”

Rusk
De meeste klanten komen naar T’s voor een matcha of chai latte. Toen ik er voor het eerst kwam, bestelde ik een rusk bij mijn Royal Cardemon Chai. Een gouden combinatie. Maar helaas is de vrouw die de lange smalle koeken maakte ermee gestopt. Nazish heeft nieuws. “De rusk krijgt een comeback. We zijn op zoek naar een nieuwe leverancier. Mijn ouders zijn geboren in Pakistan. In hun geboorteland en de landen eromheen zijn rusks heel populair. Als kind sopte ik de koek eindeloos in mijn chai latte, zonder dat de rusk zacht werd. De combinatie heeft iets nostalgisch. Dit verhaal achter de thee is een van de verhalen die we bij T’s willen vertellen.”

 

DeWestkrant