Advies: brug naar Noord vanaf Haparandadam in Houthaven

Het IJ tussen de Haparandadam (links) met het REM-eiland en rechts het NDSM-terrein in Noord. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Over het IJ moeten twee nieuwe bruggen komen. In West tussen de Haparandadam (Houthaven) en het NDSM-terrein, in Oost tussen Johan van Hasseltweg, Azartplein en Rietlandpark. Behalve voor fietsers moeten de bruggen ook toegankelijk zijn voor bussen en trams. 

Dat adviseert een onafhankelijke commissie die de impasse moet doorbreken nadat de gemeente Amsterdam, het Rijk en nautische partijen het niet eens werden over een eerder plan, onder meer vanwege belemmeringen voor de scheepvaart. In West ging het destijds om een fietsbrug van het Stenen Hoofd naar het NDSM-terrein. 

De adviescommissie komt nu met een nieuwe opzet, waarbij de veiligheid voor de scheepvaart en de doorvaart op het IJ kunnen worden gegarandeerd. In West komt er wat de commissie betreft een brug vanaf de Haparandadam in Houthaven, ongeveer ter hoogte van het REM-eiland, nu café-restaurant.

Kabelbaan
Een kabelbaan naar Noord is mogelijk als extra verbinding op een locatie nabij de Coenhaven, aldus de commissie. Daarmee wordt gereageerd op plannen van initiatiefnemers Bas Dekker en Willem Wessels om een kabelbaan vanuit West aan te leggen over het IJ.

Pont bij Pontsteiger weg
De commissie stelt ook een nieuwe voetgangerstunnel bij het Centraal Station voor. Deze tunnel moet een nieuwe in- en uitgang worden van het Centraal Station op de noordoever van het IJ. De huidige twee pontverbindingen van Pontsteiger naar NDSM en van Azartplein naar Zamenhofstraat zouden dan niet meer nodig zijn.

Afspraken
Het college van B en W laat weten het advies van de commissie te gaan bestuderen. In het najaar denkt de gemeente bestuurlijke afspraken te kunnen maken met het Rijk over een definitief inrichtingsplan voor het IJ. Bewoners en belanghebbenden krijgen later de gelegenheid om te reageren, aldus de gemeente. 

DeWestkrant