Buurtcafé Piet de Gruyter heeft nieuwe eigenaar

Foto: Richard Mooyman
Hoogstins2024

Onder leiding van Maarten, Allard en Floriaan groeide Piet de Gruyter op het Van Limburg Stirumplein uit tot ‘het meest diverse café van Westerpark’. Maar na twaalf jaar is de koek op en verkochten ze hun zaak. Wie is de nieuwe eigenaar en wat zijn de plannen?

Het klinkt als een 1 april-grap, maar dat is het niet. Per 1 april heeft Piet de Gruyter in Westerpark toch echt een nieuwe eigenaar: Tom Bos, een horecaondernemer met zaken als Café Toussaint, Café De Walvis en Festina Lente in zijn portefeuille. ‘Onze’ Piet is nu ook opgenomen in Good Food Group, een ‘bijzonder samenwerkingsverband van 14 unieke Amsterdamse horecaondernemingen’.

Begrip in de buurt
Toen ik dit nieuws hoorde, was ik even van slag. Maarten Melo, Allard Snijder en Floriaan Vroom horen bij de buurt. De drie vrienden waren altijd in voor een grap en een praatje en hadden in al die jaren echt iets moois opgezet. Zoals ik eerder schreef was hun zaak sinds 2011 uitgegroeid tot het meest diverse café van Westerpark. Bewoners, die soms al decennia in de Staatsliedenbuurt wonen, lopen er de deur plat. Hipsters mixen er met semi-kakkers, fashionista’s, hiphoppers en hardrockers van alle leeftijden, nationaliteiten en kleuren. Of je nu dik, dun, rijk, arm, fit, brak, hip, suf of wat dan ook bent. Piet vindt je top. Piet is een begrip in de buurt.

Corona
Maar na 12 jaar zijn de vrienden klaar voor iets anders: de koek is op. Van een medewerker begreep ik dat corona de mannen ook ‘een tikje’ had bezorgd. Logisch, het was zeker geen feest om van lockdown naar lockdown te moeten gaan en steeds weer iets nieuws te moeten verzinnen. Toch lukte dat goed. Zo kwam Piet met de borreltas en werd de zaak tijdelijk een ‘essentiële winkel’. Vorige week zondag hebben de mannen afscheid genomen. Ze gaan nu eerst uitrusten en komen dan hopelijk weer met iets moois. Liefst in West, wat mij betreft.

Muurschildering
Hoe nu verder met Piet? De naam blijft en de eigenaar wil de sfeer van het café behouden. “Misschien komt er een muurschildering, maar hij heeft geen plannen om de boel om te gooien”, zei een medewerker. Gelukkig maar: Piet is uniek in zijn soort en dat moet hij blijven.

Steengoed personeel
Het is dan ook maar goed dat het huidige steengoede personeel blijft. Zij weten precies waar Piet voor staat en zullen zijn eer verdedigen – mocht dat nodig zijn. Elk personeelslid is met zorg geselecteerd door Maarten, Allard en Floriaan. Elk van hen past bij de zaak: lief, betrokken, attent, grappig. Als ik een zaak zou hebben, zou ik ze allemaal willen aannemen. Neem de kersverse bedrijfsleidster Jelly. Wat een topper is dat! Lekker stoer, mega energiek, altijd vol maffe verhalen. Zodra ik haar zie, word ik zo blij als een ei.  Jelly straalt levenslust uit.

Boodschap nieuwe eigenaar
Tom, de nieuwe eigenaar, als je dit leest: met een zaak als Piet heb je goud in handen. De sfeer, de locatie, het terras. Maar het kostbaarst zijn -behalve de gasten natuurlijk- toch wel je medewerkers. Koester ze stuk voor stuk en wees lief voor hen. Ze zijn het meer dan waard. Met het drukke paasweekend voor de boeg heb je ze bovendien harder nodig dan ooit. Zij weten precies hoe ze gasten in de watten moeten leggen. Ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien, maar ik heb zo het idee dat een paasbonus welkom zou zijn.

DeWestkrant