De Avondmarkt leeft voort in vele harten én een tijdschrift

Hoogstins2024

Op zaterdag 3 juni namen buurtbewoners afscheid van De Avondmarkt en overhandigden ze een bijzonder cadeau: een tijdschrift over de iconische winkel. Zolang de voorraad strekt, kun je gratis een exemplaar halen bij de Kringloopwinkel onder de Nassaukerk.

In 2019 vierde De Avondmarkt in Westerpark zijn vijftigste verjaardag, maar dit jaar viel het doek voor deze iconische en uiterst geliefde winkel. Op 3 juni gingen de  deuren voor de allerlaatste keer open en namen eigenaar Hans van Akkeren en zijn vrouw met het hele team afscheid nemen van hun klanten. Er waren hapjes, drankjes én cadeaus. Eindelijk konden buurtbewoners Dick Jansen, Peter Siegel en Ursula Krone de verrassing overhandigen waar ze enkele weken ‘in het grootste geheim’ aan hadden gewerkt: een tijdschrift met foto’s en verhalen over de winkel.

Kroketten trekken
‘Afscheid van een icoon’ staat er op de cover. Het magazine is bedoeld als ‘een eresaluut voor een instituut dat op een ondoorgrondelijke manier verweven is met de leefstijl van een eens woelige buurt’. In het tijdschrift, dat 43 pagina’s heeft, delen buurtbewoners hun herinneringen aan De Avondmarkt. De een weet nog dat er ‘een snackbar in de gang was’ en dat je ‘voor 1 gulden kroketten en kaassoufflés uit de muur kon trekken’. Een ander herinnert zich nog dat hij met samen met z’n ‘lievelingszwerver’ een peuk zat te roken voor ‘de fijnste winkel van de stad.  Het regent lof voor het assortiment en de medewerkers. “Ik zie de medewerkers van De Avondmarkt als mijn extended family.”

Gratis een exemplaar
Volgens Dick, een van de initiatiefnemers en voorzitter van Stichting Kerk & Buurt, zijn er nog zo’n vijftig tot zestig exemplaren beschikbaar. Bij de kassa van De Kringloopwinkel aan de De Wittenkade 111 (onder de Nassaukerk) liggen ze klaar. “Zolang de voorraad strekt, kun je gratis een exemplaar ophalen.” De Kringloopwinkel is dinsdag tot en met vrijdag open van 10.00 tot 16.00 uur. Sowieso is het leuk om er (weer) eens langs te gaan. Niet voor niets noemde ik de winkel ooit ‘de schatkist van de Nassaukerk’.

Bedrijfsuitje
Dick vertelde nog iets leuks. Er waren zoveel donaties van buurtbewoners dat hij Hans en zijn team nóg een cadeau kon geven. “Een bedrijfsuitje. Hans gaat binnenkort met het hele team varen op een sloep. Ze hebben er zin in.” Dick, die al ruim veertig jaar in de buurt woont, noemt Hans ‘een goede baas, eentje met het hart op de goede plaats’: “Dat hij zo’n steady team had, zegt alles over zijn kwaliteiten als baas.”

Kwaliteitsproducten
Met weemoed denk Dick terug aan het assortiment van De Avondmarkt. “Géén middle of the road-spullen die je bij de supermarkt vindt, maar kwaliteitsproducten. Deze producten waren ook nog eens betaalbaar; goedkoper dan bij een traiteur. De Avondmarkt heeft de buurt geleerd om te genieten van het goede in het leven.”

Trots
Toen de winkel zijn deuren opende was de Staatsliedenbuurt ‘een linkse, anarchistische buurt’. “We waren er trots op dat wij in onze onordelijke buurt zo’n topzaak hadden. Dat je er vrijwel altijd terecht kon, was voor die tijd uniek. De vrijheid om te kunnen winkelen wanneer je dat wilde, paste bij de buurt: wij bepaalden zelf wel wanneer we onze boodschappen deden. Dat de zaak er niet meer is, betekent een enorme verschraling van het aanbod. De buurt was dan ook ontzet over de sluiting.”

Mythe
Ik kan me helemaal vinden in zijn weemoed en sluit me aan bij de oproep in het voorwoord van het magazine: “Laten we vooral de mooie herinneringen koesteren en de mythe steeds groter maken opdat nieuwkomers weten wat ooit was.”

DeWestkrant