J.P. Heijestraat krijgt filiaal Juice Brothers

Beeld: Martine de Vente
BoLoSpringforKids

Binnenkort kun je bij Juice Brothers in de J.P. Heijestraat groente- en fruitsapjes bestellen. Cold pressed juices, zijn het. De marketing is zó gelikt dat je bijna zou geloven dat deze drankjes veel gezonder zijn dan groente of fruit in iedere andere vorm. En dat zou zonde zijn, volgens Patricia.

Van 1998 tot circa 2001 woonde ik in de J.P. Heijestraat. Ik voelde me de koningin te rijk. Ook al betaalde ik de hoofdprijs voor een verdieping die in Madurodam niet zou misstaan. Het Vondelpark op kruipafstand, de beste DVD-zaak van de stad als buurman. Altijd reuring in de straat, waar bewoners in alle maten, soorten en kleuren paradeerden. Een babbeltje hier, een babbeltje daar. De J.P. was net een dorp. Ik kon er maar moeilijk afscheid van nemen.

Frank’s Corner
Ook nu ik in Westerpark woon, kom ik er nog geregeld. Bijvoorbeeld om te shoppen bij mijn favoriete conceptstore Johnny at the Spot of de superleuke vintage winkel Dolores del Dia. Tot voor kort haalde ik dan ook altijd een broodje bij Frank’s Corner.  Toen ik vorig jaar ontdekte dat die leukerd van een Frank was verdwenen en er een vega(n) fastfoodtent voor in de plaats zou komen, baalde ik dan ook stevig. Ik voelde me er zó thuis en ik was zeker niet de enige: Frank was een buurtlieveling.

Eenzijdig straatbeeld
Eigenlijk was zijn ‘verdwijning’ een teken aan de wand, het zoveelste. Ik kon er echt niet meer omheen. De J.P. speelt meer en meer in op de smaak van één type klant: de millennial. Die ’tunnelvisie’ past bij het veranderde straatbeeld: zo kleurrijk als het ooit was, zo eenzijdig is het nu. Jong, (vrij) vermogend, wit. De straat zou inmiddels niet misstaan in Zuid.

Eetwinkel Stach
Het winkelaanbod deint mee met de samenstelling van de buurt. Het kon dan ook niet uitblijven dat eetwinkel Stach ook hier zijn tentakels zou uitslaan. Een ambachtelijk zuurdesembakkertje was er al. Net als een shop met handgemaakte bagels. Een sappenbar -biologisch, cold pressed et cetera – was er nog niet. Maar zoals te verwachten was, komt die er wél aan.

Lifeproof
Op de hoek van de J.P. met de Brederodestraat komt een vestiging van de Juice Brothers. Deze broertjes grossieren in sap(kuren) en hebben zaken in Den Haag, Utrecht, Memphis en New York. In Amsterdam hebben ze al zes filialen. Het filiaal in de J.P. wordt het tweede in West. De broertjes spreken liever over ‘een dagelijkse dosis biologische kracht’ dan over sapjes. Hun krachtpatsers zouden je door het leven slepen: ze zijn ‘lifeproof’. Ze geven je ’the organic, cold-pressed ability to resist anything life throws at you’.

Toverwoord
Het toverwoord hier is ‘cold pressed’. Volgens de site maakt deze methode gebruik van druk in plaats van warmte, waardoor de maximale hoeveelheid sap wordt verkregen en de delicate balans van vitamines, mineralen en enzymen in stand wordt gehouden. Omdat er geen hitte wordt gebruikt, zou al het goede worden behouden. Hun drankjes zouden dus gezonder zijn dan ‘gewoon’ sap. Ook omdat ze ‘100% biologisch gecertificeerde ingrediënten’ gebruiken.

Hype
Alleen heeft zo’n drankje wel een prijs. Zo betaal je voor 450 ml selderijsap 7,50 euro en voor een  fles van 250 ml met appel, boerenkool, citroen, komkommer, citroen, selderij en spinazie 5 euro. En dan te bedenken dat niet iedereen overtuigd is van het effect van de ‘koude’ methode. Zeker niet als je Engelstalige artikelen leest. Sommige auteurs hebben het zelfs over een hype. Ze twijfelen eraan of ‘koud sap’ meer doet dan ‘gewoon’ sap.

Voedingscentrum
Daarentegen zijn veel voedingsexperts er wél van overtuigd dat groente of fruit ‘uit het handje’ het gezondst is. In deze video van het Voedingscentrum wordt bijvoorbeeld uitgelegd waarom je fruit beter kunt eten dan drinken. Het leuke is dat er in de J.P. volop groente en fruit te koop is, bijvoorbeeld bij Olgun. Probeer het eens uit lieve millennial en andere geïnteresseerden. Je doet er je portemonnee en de lokale groenteboer een groot plezier mee. Een zaak als Olgun bestaat al jarenlang en heeft een eigen karakter. Je moet er toch niet aan denken dat zulke zaken verdwijnen en er alleen maar ketens overblijven?