Omleidingen, verbodsborden, verkeersregelaars. En drukte. Het kruispunt Admiraal de Ruijterweg/Jan Evertsenstraat moet veiliger worden en de werkzaamheden zijn begonnen. Verkeersregelaars hebben dinsdagochtend hun handen vol. Sommige automobilisten negeren hun aanwijzingen en rijden door op plekken waar dat niet mag.
Op het kruispunt gebeuren regelmatig ongelukken, aldus de gemeente. Het moet veiliger worden en dat is een forse ingreep. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte en het kruispunt wordt overzichtelijker. Ook het deel van de Admiraal de Ruijterweg van het kruispunt tot de Slatuinenweg krijgt een nieuwe inrichting. Richting centrum komt er een fietsstraat.
Hinder
De werkzaamheden aan het kruispunt gaan duren tot de zomer van 2025. Woningen en winkels blijven bereikbaar, zo stelt de gemeente. Maar wel is er ongemak en hinder voor ondernemers, buurtbewoners en verkeer. Sommige automobilisten en fietsers negeren de borden en aanwijzingen en rijden gewoon door, zo blijkt dinsdagochtend.
Omleidingen verkeer
Automobilisten richting centrum worden omgeleid via de route Witte de Withstraat, Postjesweg, Kinkerstraat en Bilderdijkstraat. Richting West moeten automobilisten via de Admiraal de Ruijterweg, aldus de gemeente. Fietsers richting centrum worden een stuk over de rijbaan geleid. Overdag kunnen fietsers en automobilisten niet de Chasséstraat en Van Speijkstraat inrijden.
Openbaar vervoer
Bus 18 slaat de Jan Evertsenstraat over en rijdt via de Jan van Galenstraat naar de Hoofdweg en omgekeerd. Trams blijven tot 1 september hun gewone route rijden, maar daarna komen er langdurige omleidingen en stremmingen.
Langdurig
In opdracht van de gemeente is nu begonnen met het verplaatsen en vernieuwen van kabels en leidingen aan de zuidkant van de Jan Evertsenstraat en Admiraal de Ruijterweg. Dat is het begin van complexe en zeer langdurige werkzaamheden.
Oranje Loper
Het project maakt deel uit van plannen voor De Oranje Loper, waarbij bruggen in het centrum en West worden gerenoveerd en straten opgeknapt. Vanwege de hoge kosten zijn de ambities aangepast: de bruggen worden niet volledig vernieuwd, maar gerenoveerd. Ook zullen de straten -waaronder de Jan Evertsenstraat en de De Clercqstraat- een minder ingrijpende herinrichting krijgen.